کره زمین حدود 4 میلیارد سال پیش شکل گرفته و اتمسفر آن از زمان تشكيل تاكنون تغییر کرده و در حال حاضر ترکیبی از عناصر اکسیژن، نیتروژن و کربن را دارا است.

یک دانشمند علوم زمینی در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان با اشاره به اینکه تغییر کوچکی در این ترکیب باعث تغییرات قابل توجه آب و هواي زمین می‌شود،گفت: ذوب یخچال‌ها، بالا آمدن آب دریاها، به زیر آب رفتن خشکی‌ها و حتی در برخی مناطق خشکسالی و در مناطق دیگر بارش و سیلاب از نشانه‌هاي تغييرات آب و هواي زمین است.

رضاییان افزود: علم هواشناسی تغییرات دیرین و کنونی و ساز و کار تغییرات دمایی اتمسفر را بررسی می‌کند تا این تغییرات ناخواسته را پيش‌بيني و حتي‌الامكان از عواقب احتمالي جلوگیری کند.

وی با اشاره به نقش انسان در تغییرات دمایی،ادامه داد: استفاده انسان از سوخت‌های فسیلی و تغيير ميزان كربن در اتمسفر از عوامل احتمالي تغییرات دمای کره زمین به‌شمار مي‌رود.

این دانشمند با اعلام اینکه زمین تنها نقطه مسکونی انسان در عالم فرض می‌باشد تصریح کرد: برای استفاده بهینه ازمنابع زمین و جلوگیری ازخطرات احتمالی تغيير محيط زيست باید زمین و سازوكار تغییرات آن را شناخت.

رضاییان با اشاره به اینکه انسان ناگزير به استفاده از منابع‌طبیعی زمين است، خاطرنشان کرد: به‌كارگيري علم زمين‌شناسي مي‌توان به مطالعه تاريخ تكامل زمين و توزيع منابع‌طبيعي و نحوه عملکرد نیروها پرداخت، بنابراین پس انسان ضمن افزايش دانش فني خود براي مقابله با سوانح طبيعي، به بهره‌برداري بهينه از منابع و ذخاير آن نیز می‌پردازد./س

برچسب ها: زیستگاه ، درحال ، تغییر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.