نخستین کلینیک مراقبتهای مفصلی بیماران هموفیلی کشور(Joint Care Clinic) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی شد.


 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، سرپرست مرکزآموزشی پژوهشی,درمانی تالاسمی و هموفیلی (کلینیک سرور) دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:‌این کلینیک متشکل از گروههای تخصصی هماتولوژی، ارتوپدی و فیزیوتراپی به منظور شناسایی بیماران هموفیلی دچار عوارض مفصلی و انجام اقدامات درمانی مناسب در کلینیک سرور راه اندازی شده است .
دکتر زهرا بدیعی با اشاره به اینکه بروز عوارض مفصلی ازشایع ترین و مهمترین مشکلات بیماران هموفیلی خصوصا فرم شدید به شمار می رود خاطر نشان کرد:تا کنون برای بررسی مشکلات مفصلی بیماران هموفیلی ، بیماران به چند مرکز ارجاع داده می شدند که با راه اندازی این کلینیک امکان انجام ویزیت جامع  و ارائه راهکارهای درمانی  با توجه به شدت و ضعف بیماری از جمله انجام عمل تعویض مفصل ، سینوورتزیز , تنظیم و تغییر روشهای درمان طبی , روش های خاص فیزیوتراپی و... فراهم شده است .
عضوکمیته بیماری های خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تا کنون بالغ بر یک هزار بیمار دچار اختلال خونریزی دهنده ارثی در سطح استان به ثبت رسیده است که از این تعداد حدود 150 بیمار مبتلا به فرم شدید هموفیلی  A یا B هستند تصریح کرد :‌ بیماران هموفیل یکشنبه هر هفته می توانند با وقت قبلی برای دریافت خدمات کلینیک مراقبتهای مفصلی به کلینیک سرور واقع در خیابان 17 شهریور شمالی هشت,جنب شهرداری منطقه 6 مراجعه کنند .
یادآوری می شود: ‌با راه اندازی این کلینیک امکان انجام مجدد اعمال تعویض مفصل بیماران هموفیلی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز فراهم شد و نخستین عمل پس از راه اندازی این کلینیک بر روی یک بیمار مبتلا به هموفیلی A شدید که دچار تخریب شدید مفصل زانو شده بود در بیمارستان قائم (عج) توسط دکتر امیر رضا کچویی با موفقیت انجام گردید .
بیماری هموفیلیA  وB  بیماری های خونی ارثی میباشند که مبتلایان فاقد فاکتور انعقادی 8 یا 9 , به ترتیب ,هستند و در سه نوع شدید ، متوسط و خفیف در بیماران بروز می کنند و به علت اینکه این بیماریها وابسته به x  مغلوب اند  بیشتر در جنس مذکر علامت دار می شوند.
مشکل اصلی که بیماران هموفیلی شدید با آن روبرو هستند  بروزخونریزی خود بخود در مفاصل و عضلات است . پیشگیری ، تشخیص و درمان به موقع خونریزی مفاصل در جلوگیری از ناتوانی ومعلولیت این بیماران اهمیت زیادی دارد./س

برچسب ها: کلینیک ، هموفیلی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.