نداشتن تغذیه انحصاری با شیر مادر یکی از علل مهم ابتلا به اسهال در کودکان به شمار می رود به گونه ای که 80 درصد مرگهای ناشی از اسهال در سال اول تولد رخ می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،کارشناس مسئول سلامت کودکان و نوزادان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اسهال و کمبود آب و املاح در بدن  از علل مهم مرگ و مير کودکان در کشورهاي در حال توسعه است وحدود 80 درصد مرگهاي ناشي از اسهال در سال اول تولد رخ مي دهد اظهار داشت :‌تغذیه با شیر مادر به ویژه در شش ماه نخست زندگی بدن کودک را در برابر بسیاری از بیماریها از جمله اسهال مصون می کند.
دکتر فرزانه صحافی با اشاره به اینکه کمبود آب و املاح از عوامل خطر و مرگ آور کودکان به شمار می رود اظهار داشت :‌کج خلقي و تحريک پذيري کودک ،پوست و مخاط خشک ،کم شدن حجم و دفعات ادرار،فرو رفتن چشمها ،تند شدن تنفس ،نبض و بيحالي مفرط که بتدريج به کودک دست مي دهد از علائم کم آبی ناشی از اسهال کودکان به شمار می رود .
وی  با اشاره به اینکه شایعترین علت بروز اسهال در کودکان عفونتهای ویروسی است  خاطر نشان کرد :‌اسهال ویروسی که معمولا حجيم ابکي و بدبو هستند که نياز به مصرف انتي بيوتيک ندارند و داروي خاصي براي کاهش دفعات کاهش ميزان اجابت مزاج وجود ندارد اما در اسهال میکروبی که  کم حجم و همراه دفع چرک و خون ،خلط و بلغم مي باشد گاهي با صلاحديد پزشک نياز به مصرف آنتي بيوتيک دارند.
وی استفاده از بطری شیر و پستانک ، استفاده از غذاي نگهداري شده در دماي اتاق(در عرض چند ساعت باکتريها در ان شروع به رشد مي کنند)،استفاده از آب آلوده (ممکن است منبع آب آلوده باشد يا در منزل هنگام استفاده الوده شود)،دفع نکردن بهداشتي مدفوع (برخي براين باورند که مدفوع شيرخواران عاري از آلودگي است در صورتي که ممکن است حاوي مقادير زياد ويروس يا باکتري بيماريزا باشد .مدفوع حيوانات نيز عامل انتقال بيماري است .،تغذيه نا مناسب (آب ميوه هاي صنعتي ،نوشيدنيهاي بيش از حد شيرين)،حساسيتهاي غذايي(بادام زميني ،آجيل و . . .)،اسهال ناشي از مصرف دارو توسط مادر و انتقال از طريق شير به شيرخوار،آماده کردن ناصحيح شير مصنوعي (مقدار غلط آب) را  از دیگر علل ابتلا به اسهال در کودکان برشمرد.
کارشناس مسئول سلامت کودکان و نوزادان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی مشهد جبران آب از دست رفته بدن کودک با استفاده از محلول او ار اس  و مايعاتي مثل چاي کمرنگ کم شيرين ،سوپ ، فرني ،دوغ کم نمک و آبميوه های خانگی، تغذیه با شیر مادر ، خوراندن عصاره ،پوره و يا ميوه هاي حاوي پتاسيم مثل موز ،سيب و طالبي را از جمله راهکارها در تسریع درمان کودکان مبتلا به اسهال عنوان کرد و اظهار داشت :‌ از مصرف آبميوه هاي شيرين مثل اب قند ،چاي خيلي شيرين ،آبميوه صنعتي و نوشابه هاي گازدار باید خودداری شود.
وی افزود: در صورت بروز علائمی از جمله مدفوع خیلی آبکی ، علائم کاهش آب بدن، استفراغ مکرر، بی میلی به خوردن و نوشیدن ، تب و وجود خون در مدفوع کودک باید به پزشک و مراکز بهداشت درمانی مراجعه شود. /س

برچسب ها: مرگ ، اسهال ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.