کارشناس سياسي سوري گفت: توطئه جاري در سوريه به دليل اصرار اين کشور بر قرار داشتن در محور مقاومت در منطقه است.

 به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العالم، سعدي احمد درباره اوضاع جاري در سوريه و مشخصا در شهر حلب گفت: عمليات نظامي و امنيتي در سوريه در جريان است. گروه هاي مسلح مي خواهند به امنيت شهروندان سوري ضربه بزنند. اين تروريست ها از خواسته هاي مردمي سوء استفاده کردند. مردم خواسته هايي براي اصلاحات مطرح کردند و بيشتر اين خواسته ها اجرا شده است و روند اصلاحات نيز در کشور ادامه خواهد يافت.  
بنابراين روند اصلاحات سياسي و اقتصادي و سرکوب تروريست ها به صورت همزمان ادامه دارد. در سوريه اصلاحات گسترده اي نظير قانون احزاب،انتخابات و تدوين قانون اساسي صورت گرفته است. اصلاحات رخ داده در سوريه قابل مقايسه با رژيم هاي استبدادي عربستان سعودي و قطر نيست.
وي افزود: نظام سوريه نمي تواند با هزاران نفر از نيروهاي القاعده يا معارضان مسلحي که از سوي ترکيه حمايت مي شود گفتگو کند. ارتش سوريه قاطعانه گروه هاي مسلح را در دمشق سرکوب کرد و در حال حاضر اين درگيري بزرگ به شهر حلب منتقل شده است.
درگيري ها در حلب نيز نتيجه دمشق را به همراه خواهد داشت. از سوي ديگر حلب از ويژگي خاصي به دليل نزديکي با مرز ترکيه برخوردار است و ممکن است نبرد حلب بعد منطقه اي به خود بگيرد. من بر اين باورم سفر وليد المعلم وزير خارجه سوريه به تهران در اين چارچوب و اقدام برخي از کشورها براي حمله به سوريه خارج از اقدامات شوراي امنيت قرار داشته است.
عربستان سعودي،قطر و ترکيه به همراه آمريکا و فرانسه تلاش دارند اين جنگ را بر سوريه تحميل کنند.
سعدي احمد درباره هشدارهاي ايران به غرب در خصوص حمله نظامي به سوريه افزود: سياستمداران و فرماندهان نظامي ايران از ابتداي بحران سوريه تاکيد کردند هر گونه حمله اي به سوريه به معناي ضربه زدن به امنيت ملي ايران است و بر اساس قراردادهاي امضا شده اي که با سوريه دارند حق دفاع از اين کشور را براي خود محفوظ دارند.
وي درباره دوگانگي غرب در تعامل با اوضاع سوريه اظهار داشت: غربي ها در ابتدا اعلام مي کردند از آزادي، دموکراسي و انتخابات در سوريه حمايت مي کنند. زماني که نظام سوريه اين اصلاحات را اجرا کرد، غربي ها مواضع خود را تغيير دادند و خواهان کناره گيري بشار اسد رئيس جمهور سوريه از قدرت شدند و بحران سوريه را شخصي کردند. اين بحران شخصي نبوده بلکه از سوي غربي ها بر سوريه تحميل شده است. غربي ها و طرف هاي منطقه اي از طرح شش ماده اي کوفي عنان در سوريه حمايت کردند ولي همين طرف ها شکست اين طرح را نيز اعلام کردند و حمايت هاي مالي و تسليحاتي خود را در اختيار تروريست ها قرار دادند. اين طرف ها اجازه نمي دهند طرح عنان در سوريه به موفقيت برسد. بايد از طريق راه حلي داخلي از سوي نظام و معارضان به بحران در کشور پايان داد.
سعدي احمد در پاسخ به اين پرسش که چرا نظام سوريه تاکيد دارد بحران جاري در اين کشور توطئه است؟بيان داشت: يک هزار و هفتصد رسانه هر روزه به تبليغات خصمانه خود عليه سوريه ادامه مي دهند. در کنفرانس به اصطلاح دوستان سوريه پول و سلاح در اختيار گروه هاي مسلح در اين کشور قرار مي گيرد. نشست اتحاديه عرب هر ساعت به درخواست قطر و عربستان برگزار مي شود ولي نشستي براي حمايت از فسلطين برگزار نمي شود. طرف هاي منطقه اي و بين المللي فقط از شوراي امنيت مي خواهند قطعنامه اي بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل عليه سوريه تصويب تا سناريوي ليبي تکرار شود. پس توطئه اي عليه سوريه تحميل شده است.
در صورتي که رهبران سوريه از محور مقاومت عقب نشيني مي کردند و در محور سازش قرار مي گرفتند اين توطئه پايان مي يافت. آمريکا به دنبال امپراتوري اسلامي از شمال آفريقا تا جمهوري هاي مسلمان نشين در روسيه و چين است تا بتواند بر کل اين منطقه تاثيرگذار باشد اما سوريه در برابر اين طرح آمريکا ايستاده است و به اين دليل اين کشور به صورت گسترده تلاش مي کند نظام سوريه را سرنگون کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار