مدير آب و خاک سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از تغيير نگرش کشاورزان نسبت به آبياري سنتي با توجه به مزاياي آبياري تحت فشار در اذزبايجانشرقي خبر داد.

احمدي فردر گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز با بيان اينکه آذربايجانشرقي در سالهاي اخير با خشکسالي هاي پي در پي دچار کم آبي شديد و مضاعف شده است گفت: اين خشکسالي چنان بوده که بسياري از چشمه ها ، قناتها وچاههاي آب خشک و يا در حال خشک شدن هستند.

وي با بيان اينکه بيش از 200 هزار هکتار از باغات حاشيه درياچه اروميه با مشکل جدي روبرو مي باشند ادامه داد: همين امر باعث گرديده تا کشاورزان بيشتر متوجه اهميت موضوع شده و درصدد برآيند تا با استفاده از روشهاي آبياري تحت فشار بتوانند مشکل کم آبي خود را کاهش دهند و در اين راه نيز موفقيتهايي داشته اند چرا که اجراي طرحهاي آبياري تحت فشار که منجر به افزايش راندمان آبياري مي شود نه تنها تنش آبي را مرتفع ساخته بلکه در بعضي موارد افزايش سطح زيرکشت را نيز به دنبال داشته است.

مدير آب و خاک سازمان با اشاره به اقدامات ترويجي در خصوص مزاياي اين نوع آبياري افزود: در اين راستا استقبال كشاورزان و باغداران استان روبه افزايش است و همه ساله متقاضيان اجراي آبياري نوين بيشتر شده بطوري که بهره برداران در سال گذشته بيش از 11 هزار هکتار از زمينهاي خود را به سيستم آبياري تحت فشار مجهز کردند.

وي با بيان اينکه امسال نيز 52 هزار هکتار ديگر از زمينهاي کشاورزي استان به سيستم آبياري نوين مجهز مي شوند، افزود : درحال حاضر اجراي اين عمليات در سطح12هزار و 500 هکتار با پيشرفت 65% درصدي در حال اجراست.

احمدي فر با بيان اينکه 85 درصد هزينه اجرايي آن به صورت بلاعوض از سوي دولت پرداخت مي شود با اشاره به خشکساليهاي مستمر در استان گفت: با اجراي کامل آبياري نوين راندمان مصرف آب در زمينهاي کشاورزي استان با 5/1 درصد افزايش از 34 درصد فعلی به حدود 5/35 درصد خواهد رسید.

وي با بيان اينکه هزينه مورد نياز براي مجهز کردن هر يک هکتار زمين به آبياري نوين با توجه به نوع زمين و کشت در اين استان 42 ميليون ريال مي باشد افزود: صرفه‌جويي در مصرف آب، اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم، افزايش سطح زير کشت، افزايش متوسط عملکرد محصول، صرفه‌جويي درمصرف انرژي، کاهش علف‌هاي هرز در مزرعه و امکان استفاده ازسيستم براي مبارزه با آن‌ها و افزايش کيفيت محصول و افزايش درآمد کشاورزان از مزاياي روشهاي نوين آبياري مي باشد/س

برچسب ها: تحت فشار ، آبیاری ، سنتیپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.