تاثير 5/7 درصدی بيماري لثه بر زايمان هاي غير طبيعي

خطر وقوع زايمان هاي غير طبيعي در مادران داراي بيماري شديد لثه 5/7برابر مادران سالم است.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: تولد نوزادان نارس و كم وزن علت مهم مرگ و مير در نوزادان است. اين تولدها باعث افزايش خطر مرگ نوزادان در سال اول و باعث ايجاد مشكلات فراوان در دوران كودكي و بزرگسالي می شود.
 
دكتر ليلا گلپسند در ادامه به يكي ديگر از عوارض بيماري پريودنتال  اشاره كرد و گفت: جديدترين تحقيقات نشان داده است كه اين بيماري خطر بيماري عفوني تنفسي از جمله بيماري ريوي انسدادي مزمن را افزايش مي دهد. اين عفونت ها به علت باكتري هايي ايجاد مي شوند كه در هنگام استنشاق از قسمت فوقاني گلو به سمت سيستم تنفسي تحتاني منتقل مي شوند و مي توانند شديدا ناتوان كننده باشند.
 
وی افزود: تازه ترين تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد كه بيماري هاي لثه با خطر ابتلاء به سرطان همراه است.طبق يك تحقيق، مرداني كه سابقه ابتلا به بيماري لثه دارند 14درصد بيشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان قرار دارند. اين افراد دچار نوعي التهاب در خون شده و اين التهاب با پيدايش سرطان همراه است. سرطان هاي سر وگردن، پانكراس، كليه و خون به ميزان زيادي با عفونت لثه ارتباط دارند.
 
اين متخصص پريودنتيكس خاطر نشان ساخت كه ارزيابي هاي جديد نشان دهنده ارتباط مستقيم بين عفونت هاي دهان و دندان و كاهش حافظه ي افراد در دوران سالمندي است.
 
 وي افزود: مواد التهابي كه به دليل عفونت لثه در بدن توليد مي شوند با تخريب رگهاي عفوني بافت هاي مختلف از جمله مغز، موجب اختلال در خون رساني مغز و افزايش خطر تحليل عصبي در سالمندي مي شود. افرادي كه بيش از 3/2  دندان هاي خود را از دست داده اند احتمال ابتلاي آنها به بيماري آلزايمر  2  برابر  بيشتر از افرادي است كه دندان هاي سالمي دارند.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه خاطرنشان ساخت: نتايج تحقيقات جديد نشان مي دهد كه عفونت هاي لثه در مردان مي تواند باعث ناباروري آنان شده و همچنين به توان جنسي آنها آسيب وارد مي كند.
 
 وي با بيان اين مطلب كه درمان بيماري هاي لثه به بهبود تعداد و كيفيت اسپرمها كمك مي كند، افزود: با توجه به تاثير وسيع بيماري پريودنتال بر سلامت عمومي افراد بايد هرچه سريع تر تشخيص داده شده و از پيشرفت آن جلوگيري كرد.
 
 گلپسند به علائم و نشانه هاي اين بيماري اشاره كرد و گفت: از علائم مشخصه بيماري پريودنتال خونريزي لثه، بوي بد دهان، درد گنگ در فك ها، احساس درد بين دندان ها، احساس خارش لثه، تمايل فرد به فرو بردن جسم خارجي مانند خلال دندان در بين دندان ها،ترشح چرك از لثه ها، ريخته شدن خون روي بالشت در هنگام خواب، گير كردن غذا در بين دندان ها و آبسه لثه مي باشد.
 
متخصص پريودنتيكس در خصوص راههاي پيشگيري از عفونت دندان گفت: بدين منظور لازم است كه از نخ دندان و ديگر وسايل تميز كننده بين دندان ها استفاده شود و همچنين بايد در روز 2 بار دندان ها مسواك ها شوند.
 
 وي با اشاره به اين نكته كه براي بررسي دندان ها و لثه ها بايد معاينات منظم دوره اي هر 6 ماه يكبار انجام پذيرد، افزود: در صورت بروز علائم بيماري لثه قبل از ايجاد مراحل پيشرفته بيماري با كنترل منظم و درمان هاي ساده از پيشرفت بيماري و به دنبال آن از دست رفتن احتمالي دندان ها پيشگيري كرد.
 
 گلپسند خاطر نشان ساخت: روش زندگي مي تواند ميزان ابتلاي فرد را به بيماري لثه كاهش يا افزايش دهد. از جمله عوامل خطرساز كه ميزان ابتلاء به اين بيماري را در افراد افزايش مي دهد سيگار كشيدن است كه مانع از فعاليت مؤثر عوامل دفاعي در محيط دهان بر عليه ميكروب ها مي شود و همچنين سرعت تكثير و بيماري زايي ميكروب ها را افزايش مي دهد.
 
 وی به عامل استرس به عنوان ديگر فاكتور مؤثر بر بيماري پريودنتال اشاره كرد و گفت بايد تا حد امكان سعي در كنترل آن داشته باشيم. تغذيه مناسب كه حاوي آنتي اكسيدانها باشد مانند ميوه ها و سبزيجات تازه هم در پيشگيري از اين بيماري مؤثر است.
 گلپسند در پايان در پاسخ به اين سوال كه از چه مسواك يا خميردنداني بايد استفاده كرد گفت: نوع مسواك، خميردندان./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار