متن زير از وبلاگ پيچک سر به هوا به نقل از نوشته هاي فرهاد درویشی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سوالاتي همچون :در طول جنگ، چه شهرهایی به تصرف ارتش عراق در آمد و چگونه از ارتش عراق بازپس گرفته شدند؟ و امثال ان هميشه براي خيلي از ما مطرح بوده است.

رژیم متجاوز عراق با بکارگیری ارتش آماده و مجهز خود، در مرحلۀ نخستِ تجاوز به خاک ایران، در مدت حدود یک ماه توانست شهرهای نفت‌شهر، قصرشیرین، مهران، سومار، فکه، بستان، خرمشهر، هویزه، موسیان، نوسود و بیش از ۳۰۰۰ روستا را به تصرف خود درآورد.

اما وضعیت به همین شکل باقی نماند؛ بلکه رزمندگان و مدافعان ایران اسلامی به تدریج اعتماد به نفس خود را بازیافتند و توانستند پیشروی دشمن را سد نمایند. در پی آن، عملیات‌هایی برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی کشورمان طرح‌ریزی شد. سپس رزمندگان اسلام به ترتیب با اجرای عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس، موفق به شکست محاصرۀ آبادان و آزادسازی شهرهای بستان، هویزه و خرمشهر و مناطق وسیعی از سرزمین ایران شدند و به دنبال آن نیز نیروهای عراق مجبور به عقب‌نشینی از شهرهای سومار، مهران و قصرشیرین گردیدند.

در پایان عملیات‌های فوق، تمام شهرهای اشغالی که عراق در ابتدای جنگ به تصرف خود درآورده بود، به جز نفت‌شهر آزاد شد و از مجموع ۱۳۶۰۰ کیلومتر مربع که در آغاز جنگ اشغال شده بود، تنها ۲۵۰۰ کیلومتر مربع که عمدتاً شامل ارتفاعات مهم مرزی و نقاطی همچون نفت‌شهر بودند، همچنان در اشغال دشمن باقی ماند.”

برچسب ها: ارتش ، عراق ، وبلاگ ، فرهاد ، درویشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Elaheh
۱۸:۲۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
عالی و کامل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر صدام ملعون