رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: برخي اوقات افراد با راه حل‌هاي بسيار سطحي و ساده‌انگارانه از كنار مسايل مي‌گذرند و اين در حالي است كه نمي‌توان به مسايل سياسي و اجتماعي ساده نگاه كرد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام  پورمحمدي در جلسه هم‌انديشي سازمان بازرسي كل كشور كه عصر روز يكشنبه با اعضاي شوراهاي اسلامي استان تهران كه در شهرستان كهريزك برگزار شد، با بيان اين‌كه ماه مبارك رمضان درس‌هاي زيادي به انسان مي‌دهد، گفت: وظيفه شناسي و خدمت دو درس رمضان در كنار هزاران درس است و اين دو آموزه بيشتر به مسئولان مربوط است. شما شوراها بايد مظهر اين دو خصلت باشيد.

وي با بيان اين‌كه شوراها يك تجربه موفق در جمهوري اسلامي است و نبايد در آن ترديد كرد، ادامه داد: به دليل چند سال خدمت‌گزاري در وزارت كشور و سازمان بازرسي شايد اطلاعات من از خيلي‌ها نسبت به شوراها و شهرداري‌ها بيشتر است. اين ادعا را با مطالعه و در حالي عرض مي‌كنم كه مسايل سياسي، اجتماعي و امنيتي كشور را با هم ديده‌ام. كاركرد شوراها مثبت و موفقيت آميز است.
 
*شوراها نياز جدي جامعه ما است/ قانون شوراها نيازمند بازنگري است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به انتقادات برخي به عملكرد شوراها گفت: شايد در كشور خيلي‌ها بگويند كه شوراها مشكلات و ضعف‌هايي دارد و خيلي از مسايل ديگري كه شما هم به آن اشاره كرديد، ولي ادعاي من درست است و من در حالي اين حرف را مي‌زنم كه با ضعف‌ها و اشكالات شوراها آگاه هستم. اما شوراها نياز جدي جامعه ما است. طبعاً در يك مولود جديد و نهاد نوپا با كمبودها و مشكلاتي مواجه هستيم. برخي از حاضران در اين نشست به كمبودهاي قانوني شوراها اشاره داشتند. اين حرف درست است. قانون شوراها حتماً نيازمند يك بازنگري است ولي بايد عمل مي‌شد تا اشكالات و نقايص آن مشخص شود.
 
*جامعه ايران جمع گرا و اهل كار جمعي است

وي با اشاره به برخي انتقادات اعضاي شوراي شهر و روستا مبني بر عدم تعامل نهادها گفت: نوع همكاري و تعامل‌ها كه از سوي شما نيز اشاره شد بايد شكل مي‌گرفت تا نقايص آن مشخص مي‌شد. گفته مي‌شد جامعه ما جمع گرا و اهل كار شورايي نيست ولي شوراها نشان داد كه ما خيلي هم جمع گرا بوده و مي‌توانيم كار جمعي كنيم. هم اكنون يك ظرفيت فوق‌العاده ممتازي در كشور به واسطه شكل‌گيري شوراهاي شهر و روستا شكل گرفته است. تا الآن چيزي حدود 150 هزار نفر طي سه دوره آغاز به كار شوراها، انسان شورايي در كشور داريم.

حجت الاسلام پورمحمدي ادامه داد: مردم خدمات مختلفي در شهر نياز دارند. افرادي كه وارد شورا شدند بايد از ظرفيت‌هاي مناسب براي پاسخگويي به اين نيازها برخوردار باشند. افرادي كه وارد شورا مي‌شوند بايد از آموزش‌هاي لازم را ديده باشند. البته من محدوديت‌هاي تحصيلي و اين‌كه بگوييم عضو شوراي شهر بايد حقوقدان يا سياستمدار باشد را قبول ندارم. اما سطح حداقلي علم و سواد قابل پذيرش است.
 
*اعضاي شوراي شهر و روستا بايد از يك دوره آموزش تخصصي برخوردار باشند

وي افزود: معتقدم اعضاي شوراي شهر و روستا بايد از يك دوره آموزش تخصصي برخوردار باشند. بگوييم هر كس كه مي‌خواهد عضو شورا شود بايد شش ماه تا يك سال در يك مؤسسه آموزشي دوره ببيند و پس از كسب مجوزهاي لازم نامزد انتخابات شوراي شهر شود. در اين صورت فردي كه وارد شورا مي‌شود معطل اين‌كه با قوانين آشنا شده و نحوه كار جمعي و مديريت مشترك را بياموزد نيست. اين مسئله هزينه‌هاي شورا را كاهش و باعث مي‌شود كه فرصت كار در شوراها از دست نرود. طبعاً اين پيشنهادات بايد جمع شده و به يك مدل خوب تبديل شود.

بر اساس اين گزارش به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به بخشي از اظهارات يكي از شهرداران شهرستان‌هاي استان تهران حاضر در نشست مبني بر ضرورت داشتن مديريت واحد شهري گفت: بحث مديريت واحد شهري يك مقوله بسيار مهم و اساسي است كه بايد به آن توجه شود.

وي ادامه داد: در خصوص شوراها ما از يك بافت چند زيستي استفاده مي‌كنيم؛ يعني هم شورا داريم و هم حوزه مسئوليت شورا مشخص نيست. هم شهردار منتخب شورا داريم و هم مردم توجيه نيستند كه شوراها و شهردار، منتخب آنان بوده و اگر خواسته‌اي دارند بايد از آن‌ها بخواهند و هم كل سيستم اجرايي و اداري كشور شهردار و شورا را به عنوان منتخب پاسخگو در قبال مردم قبول ندارند تا امكانات در اختيارشان بگذارند.
 
*شهرداري‌ها نيازمند بودجه عمومي هستند؟

حجت الاسلام پورمحمدي با اشاره به گلايه يكي از شهرداران حاضر در نشست مبني بر كمبود بودجه شهرداري‌ها گفت: اين حرف درست است. شهرداري‌ها را نمي‌توان با اين بودجه‌ها اداره كرد. به هر حال شهرداري‌ها در كشور خدمات مي‌دهند. در كشور ما پول لخت نفت را به ادارات داديم ولي به شهرداري‌ها مي‌گوييم با عوارض خود را اداره كن؛ اين دو زيستي است و با همديگر هماهنگ نيست. چرا كه هم شهرداري و هم بخش اداري و اجرايي هر دو به جامعه خدمات مي‌دهند؛ بنابراين بايد يك تركيب منظم و مناسب و موزوني طراحي شود. اين مسئله يك دغدغه جدي است و بايد روي آن فكر و مطالعه شود. اعضاي شوراي شهر و روستا بهترين عناصر طرف مشورت اين موضوعات بوده و بايد براي رفع اين دغدغه‌ها مورد مشورت قرار گيرند. اعضاي شوراي شهر و روستا بايد در اين زمينه نظرات خود را مطرح كنند. شوراي عالي استان‌ها مسئول پيگيري اين كار است.
 
*شورا يك نهاد نوپا و نيازمند به همفكري و كمك نهادهاي ديگر است

وي با بيان اين‌كه شورا يك نهاد نوپا و نيازمند به همفكري و كمك نهادهاي ديگر است، گفت: نبايد همه انتظارات را از شوراها داشت. بايد مشكلات اين نهاد بررسي شده و در حل آن كمك كرد. از سوي برخي اعضاي شورا گفته شد مصوبات شوراها اجرايي نمي‌شود. يك بخش اين موضوع آن است كه دولت نمي‌خواهد مسئوليت‌ها را واگذار كند ولي بخش ديگر اين است كه دولت دغدغه دارد كه اگر كارها را واگذار كنند روي زمين بماند. با اين همه بايد كمك كرد تا راه برون رفت از اين مسئله روشن شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اظهارات يكي از حاضران درباره وظيفه نظارتي شوراهاي شهر و روستا گفت: اين موضوع نيز بايد روشن شود. البته در قانون براي شوراها دو نظارت تعيين شده است؛ يكي بر شهرداري‌ها كه استصوابي است. يعني شوراها يك موضوعي را تصويب و ابلاغ كرده و تا پايان اجراي مصوبه نظارت دارد و يك نظارت شورا بر بخش‌ها و ادارات ديگر شهرداري است كه استطلاعي است و بايد آن را به مسئول بالا دستي اطلاع دهد.
 
*بايد براي شوراها و شهرداري‌هاي استان تهران مدل ديگري طراحي كرد

وي با بيان اين‌كه با اغلب شوراهاي كشور جلسه داشته است گفت: شوراهاي اسلامي استان تهران به علت تركيبش با شهر تهران يكي از سخت‌ترين شوراهاي كشور است. فكر مي‌كنم بايد مدل ديگري را براي شوراهاي شهر و روستاي و نيز شهرداري‌هاي استان تهران طراحي شود. با روش متداول افق خوبي در آينده نخواهيم داشت. حتماً نگاه ما به شهرهاي تهران بايد متفاوت از شهرهاي ديگر باشد. چرا كه شهرهاي استان تهران خود را در كنار تهران احساس كرده و با شهر تهران مقايسه مي‌كنند. البته بايد روي اين موضوع و مدل مطالعه و كار كارشناسي صورت بگيرد.
 
*كشورداري نياز به مطالعه، تيم‌هاي مفصل كارشناسي و عقبه‌هاي تخصصي گسترده دارد

پورمحمدي ادامه داد: برخي اوقات افراد با راه حل‌هاي بسيار سطحي و ساده‌انگارانه از كنار مسايل مي‌گذرند. اين در حالي است كه نمي‌توان به مسايل سياسي و اجتماعي ساده نگاه كرد. ما تأسف مي‌خوريم كه چرا درباره برخي از مسايل كشور بدون مطالعه سخن گفته و پيشنهاد داده مي‌شود و بعد در يك جلسه به سرعت تصويب و بعد هم مي‌خواهند آن پيشنهاد را اجرايي كنند. كشورداري اين طور نمي‌شود. كشورداري فكر و برنامه ريزي مي‌خواهد، نياز به مطالعه دارد، نياز دارد تيم‌هاي مفصل كارشناسي و عقبه‌هاي تخصصي گسترده روي موضوعات كار كنند. اين‌ها بايد جمع شود تا براي مديريت كشور مدل‌هاي خوب ارائه شود.
 
*بازديد سازمان بازرسي در سال 90 از 10 منطقه شهرداري استان تهران

وي با بيان اين‌كه اميدواريم تجربه شوراها با قوت به كار خود ادامه دهد گفت: سازمان بازرسي كل كشور مطالعات زيادي در حوزه شوراي شهر داشت. تنها در سال 90، از ده منطقه شهرداري و شهر استان تهران بازرسي برنامه‌اي انجام شد كه اين موضوع غير از بازرسي موردي و رسيدگي به شكايت افراد است. حجم اطلاعات ما از شوراها زياد است ولي نيازمند جلسات بيشتري هستيم تا دغدغه‌ها و نيازهاي شما را بشنويم و به تصميم گيرندگان منتقل كنيم.

"انتهاي پيام"/پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.