معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی لرستان گفت: در حال حاضر استان لرستان به عنوان تولید كننده سه نوع داروی جدید در بازار دارویی كشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان دكتر 'بهرام دلفان' در جلسه شورای اداری لرستان با اشاره به اینكه خاستگاه این داروها در استان افزود: این داروها شامل قطره دنتول برای تسكین درد دندان، پماد ركتول ویژه بیماران هموروئید و داشتن بواسیر و پماد زیتونكس نیز با استفاده از برگ زیتون توسط شركت دانا كاسیان خرم آباد ساخته شده است.

وی هزینه ساخت این داروها را كمتر از 100 میلیون ریال عنوان كرد و اظهار داشت: با ساخت این داروها برای 70 تا 80 نفر از افراد جوینده كار در حوزه تخصصی دارو و گیاهان دارویی زمینه اشتغال فراهم شد.

وی در ادامه از عدم دریافت مجوز برای ایجاد شركت های دارویی در كشور انتقاد كرد و گفت: متاسفانه تعیین نام شركت حدود 100 روز زمان بر بود كه این مهم باعث بروز برخی مشكلات در این زمینه می شود.

وی سهم آورده این شركت را نیز بیش از چهار میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: همچنین یك میلیارد ریال توسط صندوق حمایت از پژوهشگران نهاد ریاست جمهوری به ما كمك شد.

وی دستاوردهای شركت داناكاسیان خرم آباد را ساخت شش داروی جدید از جمله صابون زیتونكس عنوان كرد و گفت: همچنین ساخت هفت تا هشت دارو از برگ زیتون طراحی شده كه براساس طب سنتی خودمان وارد بازار دارویی كشور می شود.

مدیرعامل شركت دانا كاسیان خرم آباد گفت: این شركت سه طرح دارویی با استفاده از درخت بلوط را در برنامه خود دارد كه قرار است به زودی این داروها نیز وارد بازار شود.

وی یكی از توانمندی های بومی لرستان را داروهای گیاهی و گیاهان دارویی عنوان كرد و گفت: استان لرستان در این زمینه دارای توانمندی ها و ظرفیت های فراوانی است كه به دلیل تنوع گیاهی، نیاز جامعه به داروهای جدید و تولید داخل در عرصهگیاهان دارویی و تمایل جامعه جهانی و كشور به تولید گیاهان دارویی این شركت برای تولید نیاز بازار به داروهای گیاهی تاسیس شد.

دكتر دلفان افزود: با حمایت ویژه استاندار لرستان همچنین مجوز راه اندازی دانشكده داروسازی استان اخذ شد و قرار است از سال آینده نیز در این دانشكده دانشجو پذیرش شود.

وی ابراز امیدواری كرد با حمایت بیشتر مسوولان بتوان راههای رشد و توسعه همه جانبه استان را فراهم كرد تا علاقه مندان به رشته های تخصصی به ویژه در حوزه گیاهان دارویی نیز بتوانند به اهداف خود دست یابند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.