متخصصان جراحي پلاستيك موفق شدند با دستكاري اين سلول‌ها آنها را با توجه به محيط كشت در آزمايشگاه به شكل‌هاي مختلفي به كار گيرند. اين بدان معناست كه توليد بافت‌هاي مشتق از خود بسيار راحت‌تر خواهد شد. بافت‌هاي مشتق از خود بافت‌هايي هستند كه به وسيله بدن خود بيمار توليد مي‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک غضروف‌ها، استخوان‌ها و رگ‌هاي خوني اجزاي مهمي در جراحي‌هاي احياكننده‌اند كه در آن بافت‌هاي آسيب‌ديده به بازسازي مجدد نياز دارند. آسيب‌ها و شكستگي‌هاي جزيي خودبه‌خود بهبود مي‌يابند، اما هنگامي كه آسيب‌ديدگي استخوان و غضروف جدي است، به كاشت بافت از ديگر نقاط بدن بيمار در قسمت آسيب‌ديده نياز است.

به منظور جايگزين كردن روش‌هاي جديد ديگري به جاي استفاده از پرورش بافت‌هاي مشتق شده توسط سلول‌هاي بنيادي (مثلا استفاده از سلول‌هاي مغز استخوان) تلاش‌هاي مختلفي صورت گرفته بود‌. نمونه‌برداري، كاشت و ذخيره سلول‌هاي بنيادي سخت است. در مقايسه با سلول‌هاي بنيادي، سلول‌هاي بافت پيوندي (هم‌بند)‌ برداشته شده از پوست انسان مزاياي بزرگي دارند. تنها با يك بيوپسي (نمونه‌برداري بافت)‌ ساده‌ مي‌توان مقدار كافي از اين سلول‌ها را جمع‌آوري كرد.

اين سلول‌ها، سلول‌هاي اضافي بدن هستند كه جمع‌آوري و كشت كردن آنها در داخل نمونه‌هاي سلولي مورد نياز بسيار آسان است، همچنين استفاده از اين سلول‌ها به منظور ايجاد يك بانك سلولي شخصي بسيار مناسب به نظر مي‌رسد. محققان در آزمايشگاه روشي براي توليد سلول‌هاي غضروفي استخواني و درون‌پوش از اين سلول‌ها ايجاد كردند.

سلول‌هاي درون‌پوش قطعات سازنده ديواره داخلي رگ‌هاي خوني هستند. در اين تحقيق پژوهشگران سلول‌هاي لازم را از پوست سالمي كه در جريان جراحي ترميمي از سينه و شكم بيماران برداشته بودند، براي مقايسه با سلول‌هاي بنيادي استفاده كردند.

از اين سلول‌ها همچنين مي‌توان براي ايجاد شبكه مويرگي استفاده كرد. اين براي اولين بار در دنيا است كه محققان موفق شدند سلول‌هاي بافت پيوند گرفته شده از پوست را به شكل ديگري از بافت تغيير داده و بافت جديدي توليد كنند./س

برچسب ها: تولید ، غضروف ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.