تا به حال شده وقتي يك ليوان آب خنك مي‌خوريد، دندان‌تان درد بگيرد و چنان ضعف برود كه از آب خوردن پشيمان شويد؟ يا وقتي يك تكه شكلات خوشمزه را داخل دهان مي‌گذاريد، دندان درد، لذت شيريني آن را از شما بگيرد؟ در اين مواقع چه كار مي‌كنيد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک احتمالا با خودتان مي‌گوييد مشكل مهمي نيست؛ چراكه درد دائم در دندان‌تان حس نمي‌كنيد و ظاهر دندان‌هايتان هم تغييري نكرده است، اما دندانپزشكان مي‌گويند اين رفتار بسيار اشتباه است و مي‌تواند سلامت دندان‌ها را به خطر بيندازد؛ به همين دليل آنها توصيه مي‌كنند حتي اگر هيچ مشكلي هم نداريد، در فواصل زماني منظم به پزشكتان مراجعه كنيد. اما چرا دندان‌ها خراب مي‌شود؟ اين پوسيدگي‌ها را چطور بايد تشخيص داد و در صورت ايجاد شدن چه بايد كرد؟

قسمت خارجي لثه كه افراد مي‌توانند آن را ببينند، تاج دندان نام دارد و قسمت زيرين كه داخل استخوان و بافت‌هاي نگه‌دارنده قرار گرفته، ريشه دندان ناميده مي‌شود. تاج دندان از داخل به خارج شامل مغز يا پالپ دندان، عاج و ميناست و ريشه دندان نيز از سه بخش تشكيل شده؛ در قسمت خارجي ريشه بافتي به نام سمان وجود دارد، داخل سمان عاج و داخل عاج هم پالپ ريشه قرار گرفته است.پوسيدگي‌هاي دندان، ضربه‌هايي كه باعث شكستگي دندان مي‌شود و كارهاي دندانپزشكي وسيع و پيشرفته ازجمله عللي است كه به پالپ دندان‌آسيب مي‌زند.پس از صرف غذا، لايه‌اي بيرنگ و چسبنده به نام پلاك دنداني روي سطح دندان‌ها تشكيل مي‌شود. اين پلاك‌ها در بعضي نقاط مانند طوق دندان، سطح جونده و فاصله تماس بين دندان‌ها بهتر و بيشتر شكل مي‌گيرد. البته اگر به صورت منظم و حداقل دو بار در روز مسواك بزنيم، پلاك‌ها و ميكروب‌ها از روي سطح دندان‌ جابه‌جا مي‌شود كه اين كار مانع اسيدي شدن بزاق دهان خواهد شد.

حدود 30 دقيقه پس از صرف هر وعده غذا، مواد قندي توسط ميكروب‌هايي كه داخل دهان به شكل اسيد درآمده و حدود 20 دقيقه نيز اين حالت اسيدي در دهان حفظ مي‌شود؛ بنابراين با توجه به صرف سه وعده غذا و سه ميان وعده در روز، حدود 120 دقيقه دهان انسان اسيدي است./س

برچسب ها: دندان درد ، جدی ، موقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.