اقتصاد مقاومتي جزيي از ادبيات برخاسته از انقلاب اسلامي است كه در شرايط كنوني با توجه به تحريم‌هاي اقتصادي همانند زمان جنگ راهكاري مناسب براي غلبه بر تحريم ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، نبوي عضو كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام در برنامه گفتگوي ويژه خبري با بيان اين مطلب گفت: واژه اقتصاد مقاومتي برگرفته از واژه فرهنگ جهاد و برخاسته از نصرت الهي است.

وي تصريح كرد:‌ در دل جهاد در راه خداوند پيروزي نهفته است كه در بحث دفاع مقدس 8 ساله اين موضوع به وقوع پيوست به طوري كه در جنگ 8 ساله همه از دل و جان براي مبارزه با دشمن سرمايه گذاري كردند.

عضو كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: در مورد بحث اقتصاد مقاومتي نيز بايد بگويم كه ما از اول در تحريم بوديم به طوري كه با آغاز پيروزي انقلاب دشمن به منظور نابود كردن انقلاب اسلامي اقدام به ايجاد فشارهاي اقتصادي تحت عناوين مختلف بر عليه كشور ما نمود، براين اساس جمهوري اسلامي از همان ابتدا عزم خود را براي مبارزه با تحريم هاي اقتصادي جذب كرده است.

وي با بيان اينكه دشمنان انقلاب از اول خواهان جلوگيري از پيشرفت ايران اسلامي بودند و هستند گفت: ما بايد علاوه بر اجراي توسعه اقتصادي بايد درصدد شناخت ايده هاي دشمنان و تبديل آنها به فرصت هاي سازنده براي توسعه اقتصادي كشور باشيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر مردمي كردن اقتصاد براساس اجراي اصل 44 قانون اساسي اظهار داشت: بايد بگويم بهتر است مقايسه كنيم دفاع مقدس 8 ساله را كه در آن وقتي چهره دفاعي كشور در برابر دشمن عوض شد آن هم با بركنار شدن رئيس جمهور وقت، يعني بني صدر عوض شد و شهيد رجايي به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد ديديم كه نيروهاي مردمي يعني همان بخش خصوصي وارد جنگ شدند و ديديم كه جنگ به نفع ما تمام شد به طور حتم در اقتصاد هم وضع به همين صورت است بايد بدانيم كه از دقيقه 50 به بعد سهم دولت در اقتصاد ايران به علت فروش نفت و درآمد حاصل از آن به طور فزاينده اي افزايش يافت.

وي تاكيد كرد: اقتصادهايي توانمند هستند كه نقش مردم در آنها پررنگ تر و قابليت استفاده از استعدادهاي مردمي در آن زيادتر است.

* اصل 44 نقشه راه دولت براي ورود به اقتصاد مردمي است

نبوي در ادامه با تاكيد بر اين موضوع  كه اصل 44 نقش راهي مناسب براي پررنگ تر كردن حضور بخش خصوصي در اقتصاد كشور است عنوان كرد: در كشورهايي مثل كشور ما نقش دولت براي مردمي كردن اقتصاد با رعايت حفظ حقوق مردم و روان سازي بروكراسي اداري بسيار مهم است.

* نقش اقتصاد مقاومتي در كاهش وابستگي دولت به نفت و درآمدهاي حاصل از آن

عضو كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه درباره كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي اظهار داشت: اين كار احتياج به كار فرهنگي به خصوص توسط سران قواي سه گانه دارد ضمن آنكه دولتمردان بايد بپذيرند كه نفت يك ثروت ملي است، ديگر آنكه اين منبع گرانبهاي انرژي به هيچ عنوان قابل تجليل نيست، بسياري از لشگركشي ها و طرح هاي آمريكا در منطقه براي به دست گرفتن بازار نفت منطقه است بدترين حالت كسب درآمد از نفت استخراج و فروش خام به ساير كشورها مي باشد و بهترين حالت آن تبديل نفت به ساير فرآورده ها و فروش فرآورده هاي حاصل از آن است كه اين رويه دوم مورد تاكيد مقام معظم رهبري هم است.

وي ادامه داد: بايد دولت بايد جديت تمام بودجه هاي عمومي را از محل منابع حاصل از فروش نفت جدا كند اين صحبتي است كه مقام معظم رهبري آن را در برنامه پنجم توسعه با تاسيس صندوق توسعه ملي به منظور انتقال بخشي از درآمد مازاد حاصل از فروش نفت به اين صندوق ابلاغ كرد، زيرا اين كار براي سرمايه گذاري در بخش خصوصي نقش موثري تاكنون در مقابل تحريم هاي اقتصادي داشته است.

ما بايد نفت را تبديل به ساير فرآورده ها با ارزش افزوده بالا كرده و بعد آن را به ساير كشورها صادر كنيم.

نبوي با تاكيد بر اين موضوع كه مهمترين موضوع براي حضور پررنگ تر بخش خصوصي تامين منابع مالي است گفت:‌ ما بايد بخش خصوصي را همچون بخش دولتي مورد حمايت ويژه قرار دهيم ضمن آنكه موضوع تامين مالي آنها بايد اولويت اصلي ما باشد.

عضو كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه براي گسترش فرهنگ استفاده از توليد ملي چه اقداماتي بايد انجام داد، عنوان كرد: بحث استفاده از توليدات ملي هم يكي از موضوعات برخاسته از انقلاب اسلامي است كه بايد از آن به عنوان يك افتخار نام برد كه مردم از كالاهاي ايراني با كيفيت بالا و با قيمت مناسب استفاده كنند.

وي ادامه داد: مردم بايد از خريد كالاي داخلي در حال حاضر با توج به شرايط اقتصادي در راستاي حمايت از افزايش صادرات و توليدكنندگان داخلي استقبال كنند ضمن آنكه توليدكنندگان داخلي هم بايد دنبال افزايش كيفيت محصولات خود و ارايه آنها با قيمت مناسب باشند.

در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري كريمي عضو هيئت علمي دانشگاه و پژوهشگر نيز درباره تعريف اقتصاد مقاومتي گفت: سر منشأ اين اقتصاد مقاومتي، مقاومت مسلمانان در برابر دشمنان از صدر اسلام تاكنون است در 32 سال اخير هر جا كه ما سازش كرديم در همان نقطه درجا داديم و اين موضوع متاسفانه همچنان ادامه داشته ضمن آنكه در سطح دانشگاه ها  هم اين طور تصور مي شود كه كار علمي فقط مربوط به ارايه مقالات در مجلات I.S.I و ساير مجلات بين المللي است.

وي تصريح كرد:‌ مردم بايد انتظار پيشرفت اقتصادي پس از اجراي اقتصاد مقاومتي را داشته باشند اگر مردم احساس بكنند كه پس از اين مقاومت پيروزي وجود دارد به طور حتم مقاومت را به خوبي تحمل مي كنند.

كريمي در ادامه افزود: يكي از اركان اقتصاد كشور كه رهبري اعلام كردند همين اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي يعني تقويت بخش هاي غيردولتي است.

يكي از اين موارد تقويت تعاوني ها نه تعاوني هاي سركوب گر و مانع از رشد خلاقيت ها است بلكه تقويت بخش تعاوني پويا و برگرفته از خلاقيت هاي مردمي مي باشد ما هنوز لكه هايي از عرصه حضور مردم در اقتصاد را داريم نه حضور واقعي آنها را.

نبوي عضو كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري در خصوص استفاده حداكثري از زمان و تخصيص بهينه منابع گفت: مديريت زمان، تخصيص بهينه منابع و شناخت مراكز خارجي يكي از مهمترين راهكارهاي مناسب مردمي كردن اقتصاد كشور است همانطور كه مي دانيد مقام معظم رهبري سال 90 را سال جهاد اقتصادي نامگذاري كردند، اقتصاد مقاومتي نيازمند يك مركزيت است به ويژه در كنار استفاده از نيروهاي متخصص براي شناسايي سهميه داخلي و رصد كردن اوضاع خارجي تا ببينند دشمن در صدد اجراي چه مانعي است تا به موقع پاتك مورد نياز را تهيه و از راه دور زدن دشمن مانع از رسيدن آنها به اهداف مورد نظر خود شوند.

وي ادامه داد: دولت بايد مشكلات اقتصادي موجود در بخش هاي مختلف را رد و اتهامات لازم را براي پويايي بيشتر اقتصاد به مرحله اجرا بگذارد كه در اين رابطه رئيس جمهور محترم قول دادند كه اين اتفاق در كشور به وقوع بپيوندد.

وي عنوان كرد‌: اگر در اين چند سال اخير با توجه به هشدارهاي مقام معظم رهبري اين اقدامات انجام مي شد اكنون با برخي از اين ناهنجاري ها مثل نوسان قيمت ارز و سكه و كمبود كالاها در برخي مواقع مواجه نبوديم.

* مديريت مصرف بهينه منابع نقش مهمي در توسعه اقتصادي دارد

نبوي اظهار داشت: اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و اصلاح قيمت حامل هاي انرژي نقش كليدي و مهمي در كاهش مصرف حامل هاي انرژي و صرفه جويي و مديريت منابع اقتصادي كشور داشت كه اگر اين طرح به مرحله  اجرا گذاشته نمي شد امروز ما شاهد مصرف بالاي بنزين به صورت روزانه بوديم.

اصلاح الگوي مصرف نقش مهمي در برابر طرح هاي دشمنان براي به زانو درآوردن كشورمان از لحاظ اقتصادي دارد.

وي ادامه داد: در كنار اجراي مديريت بهينه مصرف منابع بايد از خلاقيت ها و انرژي هاي نو به خوبي استفاده شود.

نبوي در پاسخ به اين سوال كه چه راهكارهاي عملي و پژوهشي در قالب مطالعات دانشگاهي قابل اجرا است عنوان كرد:‌ اگر ما درست تصميم بگيريم و از پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و پژوهشگران كه متاسفانه در گذشته از آنها به خوبي استفاده نكرديم هم اكنون از آنها براي مطالعات بهينه در راستاي اقتصاد مقاومتي و توسعه اقتصادي كشور استفاده كنيم ديگر شاهد افزايش مصرف انرژي در كشور نخواهيم بود ضمن آنكه اقتصاد دانش بنيان در كشور ايجاد مي شود.

متاسفانه در گذشته هيچ انگيزه اي براي مصرف بهينه در ادارات و كارخانجات كشور وجود نداشت يعني اصلا موضوع صرفه جويي مهم نبود كه اين كار باعث ايجاد ضرر و زيان اقتصادي زيادي به اقتصاد كشور شد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار