يک کارشناس سياست خارجي گفت: در پی افول قدرت های دیکتاتور در مصر، عربستان و برخی کشورهای منطقه، ترکیه سعي در احياي امپراطوري عثماني برای تسلط بر منطقه را دارد.

محمد صادق کوشکی در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهداف خصمانه ترکيه عليه سوريه گفت: به نظر مي رسد ترکيه تمايل جدي به احياي بقاياي امپراطوري عثماني دارد بنابراین با توجه به افول قدرت های دیکتاتور در مصر، عربستان و برخی کشورهای منطقه سعي دارد خود را به عنوان قدرت اول در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا نشان دهد.

وي افزود: دولت ترکیه تلاش می کند تا با يک سناريوي هماهنگ به سرسپردگي آمریکا و غرب، با تسلط بر سوريه به روياي ديرينه خود در منطقه جامع عمل بپوشاند.

کوشکی ادامه داد: ترکیه سعی دارد جایگاه ویژه‌ای در اتحادیه اروپا بدست آورد بنابراین تلاش می‌کند با نشان دادن خود به عنوان قدرت منطقه منافع از دست رفته خود در اروپا را بدست آورد.

وي در ادامه با اشاره به اینکه ترکیه برای براندازی دولت بشار اسد حامی طرح ‌های آمریکا و غرب است، تصریح کرد: ترکيه با براندازي حکومت بشار اسد درصدد است که در اين کشور دولتي همسو با اهداف خود، آمریکا و غرب برپا کند که طبيعتا اين نکته مورد توجه عربستان، قطر، اردن و دیگر کشورهای همسو با اهداف خصمانه غرب قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: آنکارا در پي سياست‌هاي خصمانه خود نسبت به سوريه کمک‌هاي مشهودي به معارضين سوری داشته و دولتمردان ترکيه به اين حمايت‌هاي همه‌جانبه اذعان داشته‌اند.
"انتهاي پيام"/س3
برچسب ها: امپراطوری ، عثمانی ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار