رواج آيين‌هاي انحرافي و گسترش انديشه‌ها و مكاتب باطله از جمله فرقه‌ شيطان‌پرستي در فضاي عمومي جامعه و به‌خصوص در دانشگاه‌ها، زنگ خطري است كه توجه و هوشياري بيشتر مسئولان را مي‌طلبد؛ اين فرقه‌هاي انحرافي از نياز حقيقي جوان و دانشجو به عرفان و معنويت بهره جسته و سعي در غالب کردن قرائت التقاطي و دروغين خود از عرفان مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛  فراگير شدن بحران هويت در بين جوانان، رواج آئين‌هاي انحرافي و انديشه‌هاي منحط و منحرف، تنها گوشه‌اي از پيامدهاي هجمه‌هاي فرهنگي غرب به نسل جوان كشور و عدم توجه كافي مسئولان به مسائل فرهنگي و اعتقادي است. توسعه ابعاد مادي زندگي در جوامع مدرن نتوانسته است از ميزان احساس ريشه‌دار و ازلي انسان عصر كنوني به معنويت بكاهد اما در اين شرايط تولد و رواج آيين‌ها و فرقه‌هاي انحرافي جديد نگران‌كننده و هشدار‌دهنده شده است.

به اعتقاد كارشناسان، اديان انحرافي بيشتر در كشورهايي رواج دارد كه گرايش مذهبي در آن‌ها بيشتر است.

از آنجا كه بحث اديان نوظهور در دانشگاه‌ها به عنوان قشر فريخته و تاثيرگذار جامعه تهديدي بسيار خطرناك و جدي محسوب مي‌شود لذا توجه و اقدام جدي‌تري را مي‌طلبد.

اين فرقه‌هاي انحرافي و جريان‌هاي سكولار به دنبال نوجوانان و جوانان بخصوص در مراكز آموزشي و دانشگاه‌ها هستند، در حقيقت حوزه عمل و مانور مبلغات اين جريان‌ها متوجه جوانان كشور است و حساسيت اين امر ايجاب مي كند مسئولان فرهنگي بيشتر دقت كرده و آگاهانه برخورد كنند.

علت گرايش جوانان به عرفان‌هاي نوظهور

از جمله دلايل گرايش جوانان به اين مكاتب و عرفان‌هاي نوظهور استفاده از روش‌هاي سهل و عامه‌پسند است و رهبران اين گروه‌ها ضمن استفاده از سخنان و رفتارهاي فريبنده و ايجاد تنوع انسان را در مسير فلسفه، آرامش مصنوعي و نوعي حالت توهم تكامل قرار مي‌دهند.

اين فرقه‌ها چندي است كه به دنبال ايجاد پايگاه در ميان جمعيت قريب 3.5 ميليوني دانشجويان كشور برآمده و بخشي از اهداف خود را با بهره‌گيري از تكنولوژي و حضور در فضاي اينترنتي پيش مي‌برند.

نمادهاي مكاتب انحرافي

نمادهاي مكاتب انحرافي در قالب نگين انگشتر، دستبند، گردنبند، پيراهن، شلوار، ادكلن، ساعت و ... عنوان شده است ستاره صبح، عدد 666 نشان سمبل با عنوان «شماره تلفن شيطان»، چشمي كه در حال نگاه كردن و مسلط به همه جاست، تبر وارونه به نماد ضدعدالت، سر بُز، چشم شيطان، تصوير حرف A كه نماد هرج و مرج است و نمادي كه به انگليسي (Ankh)  انشاء مي‌شود و سمبل شهوت‌راني و باروري  است، از ديگر نمادهاي اين فرقه‌هاي شيطاني و منحرف است.

سال گذشته بود كه مدير كل امور فرنگي وزارت علوم و معاون فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در حالي از دريافت گزارش‌هايي هر چند خرد و پراكنده درباره ظهور شيطان‌پرستي در برخي فضاهايي دانشگاهي خبر داد كه همزمان با آن غلامرضا خواجه سروي، معاون فرهنگي، اجتماعي وزارت علوم شيوع شيطان‌پرستي را منكر شد.

اما برخلاف گفته‌هاي معاون فرهنگي، اجتماعي وزارت علوم دو مسئول ديگر كه هر دو وابسته به قشر دانشگاهي هستند ادعاهاي ديگري مطرح كردند.

درباره بحث شيطان پرستي در خوابگاه هاي دانشجويي به صورت گزارش خبرهاي پراکنده اي شنيده ايم که جاي نگراني وجود دارد و بايد با برنامه ريزي نسبت به اين مسئله برخورد شود.

گروه‌هاي موسيقي شگرد شيوع شيطان‌پرستي در دانشگاه‌ها

بخشي از سران ‌فرقه شيطان‌پرستي در قالب گروه‌هاي موسيقي براي اجاره کردن تالارها و فضاهاي داخل دانشگاه ها با برخي مديران دانشگاه ها هماهنگي کرده و در اين محيط ها برنامه موسيقي ترتيب داده و هوادارانشان نيز در اين برنامه ها حضور يافته اند.

متأسفانه بسياري از ترويج کنندگان اين مکاتب براي تأثيرگذاري بيشتر بر افکار نسل جديد از سنين بسيار پايين دبستان و راهنمايي آموزش هاي خود را آغاز مي کنند، اين فرقه هاي ضاله براي مراحل دبستان و راهنمايي کتاب هايي نيز دارند که اگر در اين سنين شکاف را آغاز کنند بيشتر مي توانند در کار خودشان موفق شوند.

اين فرقه هاي انحرافي از نياز حقيقي جوان و دانشجو به عرفان و معنويت بهره جسته و سعي در غالب کردن قرائت التقاطي و دروغين خود از عرفان مي کنند.

به عنوان مثال فرقه اي توصيه کرده نبايد به دنبال امام زمان (عج) باشيد و جلساتي را نيمه شب تشکيل مي داده است و با داروهاي گياهي جوانان را به خلسه فرو مي برده است وآن افراد ساده لوح هم فکر مي کردند به حقيقت مي رسند بعد هم مسائل ضد اخلاقي بينشان به وجود مي آمد، جوانان به دليل بي اطلاعي به سراغ اين عرفان هاي پوشالي مي روند.

مصرف مواد مخدر شرط پذيرش در گروه شيطان‌پرستي

نکته‌اي که بسيار جاي تأمل دارد اين است که بسياري از شرايط عضويت و پذيرش از سوي گروه‌هاي نوظهور شيطان‌پرستي مصرف مواد تخديري بسيار قوي از جمله کوکائين، جشيش و قرص هاي اکس است و دليل استفاده اين گروه ها از اين مواد ورود به حالت خلسه براي انجام مراسم هاي ويژه آنان است.

نقش تشکل هاي دانشجويي در اين عرصه

البته تشکل هاي دانشجويي و نهادهاي فرهنگي رسمي در دانشگاه ها نيز ساکت ننشسته و نشست هايي در راستاي نقد عرفان هاي کاذب و نوظهور در دانشگاه هاي مختلف از جمله صنعتي اصفهان، کاشان، ايلام، علوم پزشکي يزد، شهيد چمران اهواز، هرمزگان و واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي برگزار کرده اند که نشان دهنده حضور مسئولانه دانشجويان مسلمان و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها براي مقابله با اين عرفان هاي دروغين است.

بسياري از فرقه هايي که ادعا مي کنند ارتباط با عالم غيب و ائمه دارند و خواب تعبير مي کنند از ديگر فرقه هايي هستند که در جريان شناسي مکاتب انحرافي قابل اشاره هستند تا جايي که آيت الله مظاهري از مراجع تقليد و رئيس حوزه علميه اصفهان نسبت به روي آوردن برخي طلاب و دانشجويان به عرفان هاي کاذب و ادعاهاي دروغين تشرف به محضر حضرت بقيه الله (عج) توسط افراد شياد و فرصت طلب ابراز تأسف کرد.

اعتراض مراجع عظام به مکاتب انحرافي

هشدار مراجع عظام به ورود رگه هايي از عرفان هاي دروغين و نمادهاي شيطان پرستي درجمع هاي دانشجويي خطر رواج اين نوع گرايشات انحرافي را پررنگ تر مي کند.
از جمله اين فرقه هاي جديد فرقه احمديه، فرقه تبليغ جماعت، فرقه عرفان حلقه، فرقه عرفان کيهاني، فرقه کابالا، فرقه تي سي ام، فرقه اکنکار، گروه هاي شيطان پرستي و بهائيت را مي توان نام برد.

اميرعباس عبداللهي استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران در اين باره مي‌گويد: گرايش به انحرافات فرقه اي دلايل متعددي دارد که نقش عوامل فرهنگي پررنگ‌تر جلوه مي‌کند و آن کم‌رنگ شدن بحث معرفتي در دانشگاه ها است.

وي يادآور مي‌شود زماني که بحث هاي معرفتي در دانشگاه ها کمتر مطرح مي شود اين گروه ها از اين خلأ سوء استفاده کرده و عواطيل خود را به عنوان معارف حقه ارائه مي دهند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مي‌افزايد: ما مي بايست تفکر موجود در ذهن جوانان در دانشگاه ها را هدايت کنيم، عزيزان ما چون آشنايي کافي و دقيق با معارف اسلامي ندارند به معارف انحرافي گرايش پيدا مي کنند.

عبداللهي متذكر شد: اگرما معارف اسلامي را به طور کامل دقيق آموزش بدهيم آن گاه به طور يقين جوانان به دنبال اين معارف دروغين نمي روند.

وي خاطرنشان کرد: ما نمي توانيم منكر وجود فرقه هاي انحرافي در دانشگاه ها باشيم و ادعاي پاکسازي صد در صد آن هم خوش خيالي است چرا که 10 تا 20 درصد اين فرقه ها در دانشگاه ها به صورت مخفيانه فعاليت مي کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تصريح کرد: نبود معنويت و آزادي و بدمطرح کردن مطالبه هاي دانشجويي باعث سوء استفاده اين فرقه ها از اين خلأ ها مي شود، يک جو غالب را طراحي مي کنند و مانور تبليغاتي دروغين به راه مي اندازند.

معاون فرهنگي نهاد نمايندگي رهبري گفت: اين گروه ها موسيقي هاي غربي، رقص هاي زيرزميني و مهماني هاي شبانه را خارج از دانشگاه به راه مي اندازند اما بستر اصلي عضوگيري را در داخل دانشگاه انجام مي دهند.

عبداللهي در رابطه با راهکارهاي موثر در مقابله با اين فرق اظهار داشت: متأسفانه ما در کشور در بحث برخورد با فرق باطله هيچ منبعي که قانوني باشد نداريم، تا زماني که اين خلأ قانوني وجود دارد اگر تمام عوامل فرهنگي را براي مبارزه با اين گروه ها بسيج کنيم،فايده ندارد زيرا قانون کامل کننده همه چيز است.

وي گفت: برفرض که نيروي انتظامي اين افراد را دستگير کند با چه قانوني مي خواهد با اين مجموعه برخورد کند؟ تنها مشکلي که برايشان ايجاد مي شود در موضوعاتي مثل شرب خمر و پارتي هاي شبانه است که نهايتا با مدتي کوتاه زنداني شدن و گرفتن تعهد اين مشکل رفع مي شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصريح کرد: اگر يک قانون منسجم و مستدل دراين باب وجود داشته باشد و برخورد قانوني و فيزيکي با اين افراد شود عقب نشيني مي کنند متأسفانه اين گروه ها از اين خلأ قانوني استفاده مي کنند و با ورود به عرصه فرهنگ تهاجم فرهنگي به راه انداخته و ما بخاطر نداشتن ابزارها و مکانيزم قانوني نمي توانيم برخورد کنيم.

عبداللهي درپايان يادآور شد: درصورتي که تعيين شود دانشجو بهائي است نهايت برخورد اخراج دانشجوي خلافکار است اما براي شيطان پرستي و همجنس گرا بودن يا عضو فرقه اي باطل بودن، هيچ قانوني در دستگاه قضا نداريم.

گزارش از: زهرا اسماعيلي مطلق
انتهاي پيام/س3
برچسب ها: ادیان ، جوانان ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار