بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
بخشی از آیه 286 سوره بقره

*رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرينَ*

پروردگارا اگر ما نکته ای را فراموش کردیم یا کاری را به خطا انجام دادیم بر ما مگیر. پروردگارا، بر دوش ما بار گران منه چنانکه بر دوش بعضی پیشینیان نهادی. و ای پروردگار ما، بر پشت ما باری را که طاقت بردنش را نداریم منه و از خطاهای ما درگذر و ما را بیامرز و مورد رحمت و عنایت خود قرار ده که سرور و مولای ما تویی، پس ما را در برابر کافران یاری کن.

*دعاهایی که متن آن در آیه آمده بی گمان در شمار دعاهای مستجاب است، زیرا خداوند خود این دعا ها را بر زبان ما نهاده است نه برای آنکه مستجاب نکند بلکه تا همه را به لطف خود به استجابت برساند.
هم طلب از توست هم آن نیکویی        ما که ایم؟ اول تویی آخر تویی
            «لا تواخذ ان نسینا» شد گواه        که بود نسیان به وجهی هم گناه    
(مثنوی)
*مولانا از سیاق دعا چنان دریافته که فراموش کردن و سهو و خطا کردن به نوعی گناه است. اگرچه از گناهانی که اهل کرامت عذر آن را می پذیرند ولی به هر حال نوعی قصور و گناه در فراموشی و سهو به چشم می خورد.

*بنا بر حدیث معروفی از پیامبر نُه چیز از امت او رفع شده است یعنی نُه گناه هست که عذر آن پذیرفته می شود و اول و دوم آن همین خطا و نسیان است، و هفت مورد دیگر عبارتند از: سهو و غفلت، آنچه شخص نمی داند، آنچه طاقت آن را ندارد، آنچه از روی اضطرار کرده باشد، و حسد تا هنگامی که به جسد (یعنی عالم خارج) تجاوز نکرده باشد، و نیز طیره که فالگیری است. اینها کارهایی است که بخشوده شده است اگر چه از ملامتی خالی نیست.

*اگر خدا سختی بیش از طاقت بر دوش کسی نهد آن از نوع تکلیف الهی نیست تا معارض با آیه پیشین باشد بلکه معمول گناهان شخص به خصوص ظلم و بی رحمی و بار سنگین تر از حد تحمل بر دوش مظلومی نهادن است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: قرآن ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار