رئيس دانشکده کشاورزي دانشگاه شهيد مدني با بيان اين كه اين دانشگاه بهترين مرکز علمي کشور درشناسايي گياهان مقاوم به شوري مي باشد از ايجاد رشته گياهان دارويي در اين دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، احمدآبادي با اشاره به افزايش روز افزون جمعيت و کاهش منابع غذايي گفت : توليد محصولات زراعي و باغي و اصلاح آنها در جهت توليد ، يکي از دغدغه هاي هر کشور و به خصوص کشور عزيزمان ايران مي باشد.

وي با بيان اينکه کشاورزي محور استقلال کشورمان محسوب مي شود ادامه داد: لذا جهت تحقق اهداف کشور در زمينه خودکفايي در توليد محصولات زراعي و باغي نياز است تا تحقيقات در اين زمينه در کشورمان فراگير شود.

احمد آبادي با اشاره به اينکه تنوع بالاي آب ، هوا ، اقليم و خاک کشورمان اهميت ايجاد دانشکده کشاورزي را در دانشگاه شهيد مدني چندين برابر نمود افزود: موقعيت جغرافيايي و وسعت بسيار زياد دانشگاه تربيت معلم آذربايجان اين مکان را محل مناسبي براي آموزش و تحقيقات در زمينه کشاورزي مبدل ساخته است.

وي با بيان اينکه وجود آب و هواي معتدل و زمين هاي حاصلخيز مناسب کشاورزي و زمين هاي شور طبيعي ، اين مرکز را به محلي کم نظير جهت تحقيقات در زمينه توليد و اصلاح اکثر گياهان زراعي و به ويژه گياهان شور پسند تبديل کرده است ادامه داد: نزديکي اين مرکز به شهرستان ها و روستاهاي اطراف که بيشتر آن ها از راه کشاورزي امرار معاش مي کنند و توسعه گرايش هاي کشاورزي در اين مرکز باعث ترويج علم کشاورزي و پيشرفت در اين منطقه خواهد شد.

احمد آبادي در ادامه با اشاره به اينکه گروه کشاورزي از همان ابتداي تاًسيس دانشگاه در سايت آذرشهر نقش انکار ناپذيري در استقرار و توسعه دانشگاه با ايجاد و توسعه فصاي سبز، باغات و مزارع داشته است گفت: مسئولان دانشگاه تربيت معلم شهيد مدني با واقف بودن به اهميت اين موضوع از چندين سال پيش به فکر توسعه علم و تحقيقات در زمينه کشاورزي بوده و با ايجاد گروه هاي آموزشي گياه پزشکي، زراعت و اصلاح نباتات و بيوتکنولوژِي درچارت سازماني دانشگاه ، زمينه را براي ايجاد اين دانشکده فراهم کرده و با ايجاد دانشکده کشاورزي براي هدفمند کردن و متمرکزکردن تحقيقات و آموزش در زمينه کشاورزي ،در دانشگاه شهيد مدني عملي ساختند.

وي با بيان اينکه درحال حاضر اين دانشکده از سه زير گروه گياه پزشکي ، بيو تکنولوژي و اکوفيزيولوژي گياهان زراعي و دارويي تشکيل يافته است افزود: اعضاي گروه كشاورزي در ابتداي دوره 25 نفر بود و به تدريج در مقطع كارداني به كارشناسي، كارشناسي و كارشناسي ارشد در سه رشته مهندسي كشاورزي مجوز تاسيس رشته كسب و پذيرش دانشجو كرده و هم اكنون در سال 1390 تعداد كل دانشجويان گروه كشاورزي به 300 نفر رسيده است.

احمدآبادي با بيان اينکه اين دانشکده به دليل همجواري با درياچه اروميه بهترين مرکز علمي کشور در شناسايي گياهان مقاوم به شوري مي باشد افزود: به دليل شوري خاک منطقه به دليل خشک شدن درياچه اروميه ، قسمت وسيعي از تحقيقات ، مطالعات و پايان نامه هاي دانشجويي اين دانشکده را مطالعه گياهان شور پسند و تبديل برخي از گياهان مقاوم در برابر شوري تشکيل داده و اين امر مي تواند زمينه همکاريهاي مشترک اين دانشکده با سازمان جهادکشاورزي استان را در قالب يک تفاهم نامه فراهم سازد./س

برچسب ها: ایجاد ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.