صورت فلکی شلیاق که شکلی شبیه به چنگ را دارد در شب های گرم تابستان در آسمان خود نمایی می کند.

فاطمه خراسانی، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، گفت: صورت فلکی شلیاق که نام دیگر آن چنگ روحی است یکی از زیباترین 88 صورت فلکی آسمان محسوب می شود.
 
وی افزود: این صورت فلکی در سمت شرق و شمال شرقی آسمان در ارتفاع 60 درجه واقع شده و با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
 
خراسانی اظهار داشت: این صورت فلکی دارای 7 ستاره  اصلی می باشد که شکلی شبیه به لوزی که یک خط راست بالای آن قرار می گیرد را تشکیل می دهد و یکی از ستاره های آن مثلث تابستانی را تشکیل می دهد.
 
وی عنوان کرد: ستاره آلفای آن نصر واقع نام دارد که قطری حدود 0.03 را به خود اختصاص داده و پنجمین ستاره درخشان در آسمان محسوب می شود که رنگی آبی و سفید دارد  و در ارتفاع 65 درجه ای با چشم غیرمسلح قابل رویت است.
 
** ستاره آلفای صورت فلکی شلیاق سه برابر خورشید است
 
خراسانی تاکید کرد: فاصله این ستاره از کره زمین 25 سال نوری است و جرم آن سه برابر خورشید می باشد و نوری که انتشار می دهد 50 برابر بیشتر از خود خورشید است.
 
وی تصریح کرد: ستاره دلتای این صورت فلکی یک ستاره دولایی است که یکی از آنها غول شرخ با متر 4 و درگری ستاره سفید آبی با قدر5 و 1/6 درجه می باشد و با دوربین دو چشمی ساده به خوبی قابل رویت است./عط
 
خراسانی یادآور شد: در میان ستاره بتا و گامای صورت فلکی شلیاق سحابی به شکل حلقه با نام m57 جای گرفته که با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: در نزدیکی ستاره نصر واقع یک ستاره دوتایی که قدر آنها به ترتیب 5 و 6.1 است وجود دارد که اپلسیون یک و دو نام گرفته اند و هر هزار و 200 سال یک بار به دور هم می چرخند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار