ستاره قلب العقرب که یکی از ستارگان ابر غول سرخ رنگ آسمان است خود را در صورت فلکی عقرب جای داده و شبها با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

فاطمه خراسانی، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو  با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ستاره قلب العقرب معروف به آلفای صورت فلکی عقرب می باشد و پر نور ترین ستاره صورت فلکی عقرب
محسوب می شود که رنگ آن سرخ است .

وی افزود:ستاره قلب العقرب یکی از قرمز ترین ستارگان پر نور آسمان شب است که در دسته غول های سرخ قرار دارد و دارای قطری برابر با 482,800,000 کیلومتر معادل 300 برابر قطر خورشید  ما است.

خراسانی فاصله این ستاره پر نور و غول سرخ را از زمین  حدود 400 سال نوری دانست و عنوان کرد: قدر ظاهری آن 9/10 درجه  و جرم آن حدود 5/15 می باشد که درخشندگی آن به 65 هزار بولومتریک می رسد.

وی خاطرنشان کرد: دمای این ستاره پر نور حدود 3 هزار و 500 کلوین است و در قسمت پایین و سمت راست این ستاره پر نور خوشه ستاره ای کروی شکل m4 قرار گرفته است.

خراسانی اظهار داشت: نام دیگر ستاره قلب العقرب آنتارس  از رده ستارگان ابرغول سرخ است و علاقمندان می توانند آن را در تاریکی کامل آسمان به شکل یک ستاره پر نور سرخ رنگ با چشم غیرمسلح رصد کنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.