یک عضو هیات علمی دانشگاه گفت: کمتر از 10 درصد مخترعان از اصول و مبانی بازاریابی و تجاری سازی اطلاع دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، فریبرز دخانیان با بیان این مطلب افزود: بازاریابی اساس فناوری و محور اصلی تولید انبوه هر ایده نو است.

وی اظهار داشت: از همان ابتدا که ایده ای به ذهن فرد می رسد باید قابلیت تجاری شدن و نشدن آن ارزیابی شود تا از صرف هزینه های زمانی و مادی جلوگیری شود.

این کارشناس مدیریت بازاریابی استراتژیک با بیان اینکه کمتر از پنج درصد اختراعاتی که ثبت می شوند تجاری سازی شده و به تولید انبوه می رسند، گفت: خلا قوانین و مقررات موجب شده تا بستر لازم برای تبدیل ایده به تجارت در کشور فراهم نشود.

این مدرس دانشگاه افزود: تجاری سازی شامل چهار مرحله خلق ایده اولیه و مطالعات مربوط به آن، مرحله آزمایشی و پیاده سازی ایده، مرحله تولید آزمایشی و نیمه صنعتی و در نهایت تجاری سازی یافته های تحقیقاتی می شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که مرحله اول بدون توجه به مرحله چهار یعنی تجاری سازی آغاز شود به طور حتم این ایده همانند بسیاری از اختراعات صرفا در کتابخانه ها و آزمایشگاهها می ماند.

دخانیان در رابطه با لزوم آشنایی مخترعان با اصول بازاریابی و تجاری سازی خاطر نشان كرد: هر مخترعی ابتدا باید با اصول بازاریابی آشنا شود و با این رویکرد از نظر مشاوران و متخصصان این عرصه برای تجاری سازی محصول خود استفاده نماید تا خود و جامعه از مزایای آن بهره مند شوند.

این مدرس دانشگاه گفت: تولید و صنعت کشور نیازمند صنعتگران حرفه ای است و فرد حرفه ای هم باید رفتار حرفه‌ای داشته باشد، بنابراین آگاهی دقیق و آشنایی با اصول بازار یابی از اهمیت بالایی برخوردار است./ب




برچسب ها: اختراعات ، ثبت ، نمیشوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.