مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي خراسان رضوي گفت: كار هنرمندان انعكاس هنري پيوندها و وابستگي‌هاي اجتماعي است

 .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، سيدجواد جعفري با بيان اين مطلب اظهارداشت:‌ از ويژگي‌هاي هنر اسلامي ايجاد نماد است که خود از اشکال ساده‌سازي هنر است و معناي آن تمايل هنرمند به نمادسازي است که هنرمند با اين نمادگرايي به انتقال مفاهيم مي پردازد و اين نمادسازي در تعاليم ديني ما ريشه دارد و سعي مي‌کند توجه بيننده را به جهان معنوي جلب كند؛ به عنوان مثال استفاده از نماد گنبد، آسمان بي‌انتها و معنويت را نشان مي دهد.

وي گفت: وابستگي‌هاي اجتماعي يک كشور که سنت، گرايش‌ها، اعتقادات، انديشه‌ها و فرهنگ مردم است در افکار هنرمندان و آثار هنري تاثير دارد و کار هنرمندان يک ادراک هنري از اين وابستگي‌هاي اجتماعي را منعکس مي‌کند و هنرمندان هم که بيشتر برخاسته از عامه مردم هستند، همين گرايش‌ها را دارند. بنابراين نمادهاي شهري با رويکردهاي فرهنگ ديني و سيره رضوي، از دغدغه‌هاي آن‌ها هم هست.

مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي خراسان رضوي در ادامه با اشاره به جشنواره يادمان‌هاي شهري مشهد كه امسال براي دومين بار در مشهد و در قالب برنامه‌هاي جشنواره بزرگ امام رضا(ع) برگزار مي شود، گفت: شهرهاي مختلف به لحاظ شرايط اقليمي و ويژگي‌هاي جغرافيايي، گرايش‌هاي فرهنگي، اعتقادات و ارزش‌ها با هم تفاوت‌هاي محسوسي دارند.

وي تصريح كرد: در جامعه ما علاوه بر اينکه همه شهرها در يکسري ويژگي‌ها که خاص شهري منتسب به کشور ايران اسلامي است مشترک هستند، در ويژگي‌هايي هم به طور خاص‌تر برجسته هستند که هر شهري را به روشني از شهر ديگر متمايز مي سازد.

برچسب ها: مفاهیم ، هنری ، دینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.