رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تعداد مبتلایان به ویروس اچ آی وی در استان را هزار و 134 نفر اعلام کرد.

 

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس محمد شکاریدر جلسهکارگروه سلامت و امنیت غذایی هرمزگان، اظهار داشت:تاکنون هزار و 134 نفر در هرمزگان مبتلا به ویروس " اچ آ وی" شناسایی شده اند که از این تعداد 981 نفر مرد و 153 نفز زن هستند و 855 نفر نیززنده هستند.

ویبا اشاره به معضلات HIVو ایدز در جوامع خاطر نشان کرد: ایدز علاوه برتاثیر گذاری بر سلامتبر عوامل اقتصادی و اجتماعی در هر جامعه نیز تاثیر می گذارد،به طوری که از سی سال گذشته تاکنون 279 نفر مبتلایان به ایدز در هرمزگان فوت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: موضوع ایدز فقط سلامت محور نیست و تمام سازمانها و نهادها و به خصوص نهادهای فرهنگی اجتماعی نقش به سزایی در آموزش و پیشگیری از بیماری ایدز خواهد داشت.

شکاریبا اشاره به روند انتقال ایدز در استان هرمزگان، تصریح کرد:الگوی انتقال HIVدر هرمزگان از طریق اعتیاد تزریقی 63 درصد، آمیزشی 25.4درصد، مادر به کودک 2.3 درصد و عواملناشناس 12.4 درصد است.

ویاز افزایش آمار مبتلایان به ایدز در میان زنان در هرمزگاننسبت به کشور خبر داد و گفت:آمار مبتلایان به زن در کشور9.2 درصد است که در استان هرمزگان این آمار13 درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تغییرالگوی انتقال ایدز به سمت آمیزشیرااز مسائل هشدار دهنده در هرمزگان دانست و افزود: از سال 1383 با عوامل کنترلی اعتیاد تزریقی رو به کاهش بوده است و انتقال آمیزشی شیب رو به بالایی دارد که باید در این زمینه مداخله های فرهنگی اجتماعی صورت بگیرد.

شکاریتقویت اعتقادات مذهبی و فرهنگی را در بالا بردن پیشگیری و کنترل از بیماری ایدز موثر دانست و اظهار داشت: سازمان های فرهنگی و اجتماعی باید به بحث آموزش و پیشگیری از بیماری ایدز به طور جدی ورود پیدا کنند و فرهنگسازی و آموزش نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی خانواده ها خواهد داشت.

وی افزود : انگ‌زدایی از بیماران ایدزی از گسترش این بیماری جلوگیری می‌کند و منزوی کردن افراد مبتلا به ایدز از جامعه باعث می‌شود احساس کنند که با مراقبت از خود یا دیگران چیزی را به دست نمی‌آورند و این امر مانع بزرگی در راه شناسایی داوطلبانه این بیماران و گسترش این بیماری است./س

برچسب ها: ابتلا ، اچ آی وی ، هرمزگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.