نقش آفريني ترکيه در تحولات سوريه دور از انتظار نيست به هر حال اين کشور عضو ناتو است و آنکارا که براي عضويت در اتحاديه اروپا هر امتيازي را حاضر بود بدهد، بدون دادن امتيازات گسترده‌ به آمريکا و اروپا نمي‌توانست عضو اين سازمان شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، نقش آفريني ترکيه در تحولات سوريه از اين منظر ارزيابي مي‌گردد.  
 
از همان ابتدا نيز آشکار بود که افزايش نقش آفريني احزاب اسلام گرا در ترکيه نيز تحت مديريت کشور‌هاي غربي و در چارچوب طرح دموکراسي سازي کردن منطقه و جهان صورت مي‌گيرد. همان نسخه‌اي که هم اکنون کشور‌هاي غربي براي کشور‌هاي بحران زده منطقه بخصوص کشور‌هاي متحد آمريکا و رژيم صهيونيستي پيچيده‌اند.  
 
اما ظاهرا خوش رقصي آنکارا در سوريه، حتي از تصور سياست‌سازان و برنامه ريزان غربي و گروههاي سکولار در ترکيه هم خارج بوده است. تا جايي که رويترز تصريح کرده است: "هر هفته که مي‌گذرد، آنکارا بيشتر در جنگ روز افزون در اين کشور همسايه خود فرو مي رود".  
 
در حالي که خبر‌ها حکايت از حمايت قاطع ترکيه از جنگ طلبان در سوريه دارد و حتي ارتش سوريه تعداد قابل توجهي از نظاميان ترک را در ميان مزدوران وابسته و خشونت طلب دستگير کرده است، رسانه‌ها از تهديد رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور، در مورد حمله به جدايي طلبان کرد در سوريه خبر مي‌دهند. قطعا اين ادعا هدفي جز تشديد فشار بر دمشق يا حتي بهانه جويي آنکارا براي حمله به سوريه ندارد.  
 
اما خبرگزاري رويترز در گزارشي از لندن و استانبول نوشت: ترکيه ممکن است درحال حاضر قصد عملي کردن تهديد رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور را در مورد حمله به جدايي طلبان کرد در سوريه نداشته باشد اما هر هفته که مي گذرد، آنکارا بيشتر در جنگ روزافزون در اين کشور همسايه خود فرو مي رود.
 
البته رويترز در ادامه سعي کرد با برجسته کردن "سرنگون شدن جت شناسايي ترکيه در سوريه" عامل نقش‌افريني اين چنيني آنکارا را دمشق قلمداد کند، بنابراين به نقل از بسياري از تحليلگران سرنگون شدن جت شناسايي ترکيه را توسط پدافند هوايي سوريه در ماه گذشته علت اصلي اين مسئله دانست و نوشت: سرنگون شدن اين هواپيما باعث شد تا ترکيه در حمايتي نيمه مخفيانه از ارتش آزاد سوريه که در حال جنگ عليه بشار اسد رئيس جمهور اين کشور است، به عربستان سعودي و قطر ملحق شود". اين در حالي است که آنکارا از ابتداي ناآرامي‌ها در سوريه عليه دولت بشار اسد به هر مستمسکي توسل جست و حتي تجاوز جنگنده‌هاي ترک به حريم هوايي سوريه خود اقدامي براي تشديد فشار بر دمشق بود.    
 
رويترز همچنين روز جمعه از وجود يک مرکز عمليات مخفي در ترکيه به منظور حمايت از شورشيان سوريه و کمک تسليحاتي به آنها خبر داد و اعلام کرد اين مرکز مخفي با مشارکت ترکيه، عربستان سعودي و قطر ايجاد شده است.

برچسب ها: آنکار ، سوریه ، غرب ، اسرائیل ، ناتو ، عضویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار