رئیس جمهور اسبق لبنان و رئیس حزب الکتائب با بیان اینکه در حال حاضر قرار نیست میان او و سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان دیداری صورت گیرد، تاکید کرد که در صورت مناسب بودن شرایط برقراری چنین گفت‌و‌گویی برای آن آمادگی دارد،اما برگزاری آن نیازمند تمهیداتی لازم است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  امین الجمیل روز شنبه در گفت‌و‌گو با العالم اظهار داشت: منطقه خاورمیانه، شاهد حوادث عظیم و تحولات اساسی است که از تونس آغاز شد سپس به یمن و مصر گسترش یافت و اکنون نیز [به شکل بحران] در سوریه ادامه دارد که این به معنای تحولی نوین در جهان عرب است.

وی افزود: این حوادث و انقلاب‌ها، رژیم‌های نظامی را که از زمان جمال عبدالناصر، رئیس جمهور اسبق مصر، شکل گرفته بودند برانداخت و به مرحله حاکمیت مردم منتقل کرد. اکنون به جای کودتاهای نظامی، این مردم هستند که با جانفشانی صفحات جدید تاریخ را می‌نویسند.

الجمیل ضمن پیش بینی ادامه و گسترش این وقایع در کشورهای عربی تاکید کرد که اوضاع کشورهای عربی در مدت چند ماه یا حتی چند سال آینده ثبات و انتظام نخواهد یافت زیرا انحلال نظام‌های توتالیتر و جایگزین شدن نظام‌های دموکرات و آزادی‌خواه فرایند دشواری است.

بحران سوریه، مسئله‌ای داخلی است

رئیس جمهور اسبق لبنان تاکید کرد آنچه در سوریه روی می‌دهد، مسئله‌ای داخلی است و ملت رشد یافته سوریه می‌تواند در این شرایط مسئولیت‌پذیرانه عمل کند.

وی، با بیان اینکه اوضاع در لبنان همچنان نابسامان و شکننده است و این کشور هنوز سلامت [و ثبات] کامل خود را بازنیافته است، افزود: لبنان به اندازه کافی مشکلات دارد و نباید در این باره درگیر شود.

رئیس حزب الکتائب در ادامه خاطر نشان کرد: اگر لبنان بخواهد دخالتی در تحولات سوریه داشته باشد، این دخالت هیچ تاثیری بر تحولات سوریه نخواهد گذاشت، اما در مقابل پیامدهای سهمگینی برای لبنان خواهد داشت زیرا از یک سو شمار بسیار زیادی از شهروندان سوری در لبنان زندگی می‌کنند و اگر احساسات آن‌ها خدشه دار شود می‌توانند منشأ ضررهای فراوانی برای لبنان باشند. از سوی دیگر، خود لبنانی‌ها نیز به دو دسته هواداران نظام حاکم در سوریه و مخالفان آن تقسیم می‌شوند.

وی سپس با اشاره به جنبه مذهبی درگیری‌ها در سوریه و پیامدهای تلخی که می‌تواند برای لبنان داشته باشد، خاطر نشان کرد: ملت لبنان بهتر است به حال خود واگذاشته شود تا سلامت کامل خود را بازیابد، به وضع داخلی خود سامان دهد، مشغول اوضاع داخلی خود شود و درگیر امور دیگران نشود.

دخالت گسترده برخی طرف‌های لبنانی در سوریه

امین جمیل در ادامه گفتگوی اختصاصی خود تصریح کرد برخی طرف‌های لبنانی در دخالت در وقایع سوریه تا حدی پیش رفته‌اند که عرصه لبنان آن را برنمی‌تابد.

وی خاطر نشان کرد: زمان آن فرارسیده است تا لبنان و سوریه حاکمیت یکدیگر را محترم شمارند و از دخالت در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند.

رئیس جمهور اسبق لبنان تاکید کرد که لبنان باید نقشی بی‌طرفانه در قبال مسائل سوریه داشته باشد، اما به گونه‌ای که این بی‌طرفی فعالانه و مثبت باشد، نه اینکه هیچ تلاشی انجام ندهد.

وی افزود: رخددادهای سوریه، مایه نگرانی لبنان است زیرا دو کشور از نظر جغرافیایی، بافت جمعیتی، نظام‌های حاکم و منافع مشترک پیشینه‌ای تاریخی دارند؛ به عنوان مثال، در حال حاضر مناطق عکار و طرابلس در شمال لبنان و همچنین منطقه البقاع به سبب تحولات سوریه شاهد تحولاتی اندوهبار است.

الجمیل با اشاره به دودستگی لبنانی‌ها در خصوص تایید نظام سوری و مخالفت با آن خاطر نشان کرد: آوارگان سوری که به لبنان می‌آیند نیز رویکردهای متعددی دارند، از تندروهای اسلام گرا گرفته تا تندروهای رواگرای لیبرال.

وی افزود: این مسئله [اختلاف‌نظرها درباره سوریه] می‌تواند در لبنان گسترش یابد و به خیابان‌های شهرهای بزرگی همچون طرابلس، بیروت، صیدا و البقاع کشیده شود و درگیری و کشمکش در لبنان را سبب شود.

لبنان عرصه‌ای برای رویارویی‌ها

رییس حزب الکتائب تاکید کرد: تجربه‌های چندین دهه ثابت کرده است که همه از لبنان برای اهداف خاص خود بهره می‌گیرند، به گونه‌ای که گویی لبنان عرصه‌ای جایگزین برای مقابله متخاصمان در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی است. آن‌ها برای این کار طرف‌های لبنانی را در جهتی به کار می‌گیرند که با منافع لبنان مغایرت دارد.

وی افزود: در این مجال از بهره کشی از عنصر دین و مذهب و عقاید نیز استفاده می‌شود  که این مساله عرصه لبنان را دچار خطر می‌کند، به ویژه در این شرایط در خصوص مفهوم شهروندی، منافع ملی، حاکمیت ملی و وفاداری به وطن، که باید نزد همه باشد، تفاهم جدی شکل نمی‌گیرد.

گفت‌و‌گوی جدی ملی به جای جبهه‌گیری

رئیس جمهور اسبق لبنان گفت سعی دارد گفت‌و‌گو را به عنوان جایگزینی برای و رویارویی مطرح کند و به همین سبب ملت لبنان را به گفت‌و‌گوی سیاسی به جای جبهه‌گیری در مقابل یکدیگر فراخواند.

حزب الکتائب از گفت و گوها استقبال می کند

رئیس حزب الکتائب گفت: حزب ما شرکت در نشست گفت‌و‌گو به دعوت میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان، را به سبب تهدیدهای مستقیم و رسمی به حال تعلیق در آورد.

وی افزود: دولت لبنان حداقل باید در شناسایی جنایتکارانی که عامل این مسئله هستند کمک کند.

انصراف از گفت‌و‌گو به معنی تحریم آن نیست

رئیس حزب الکتائب لبنان تاکید کرد که اقدام این حزب در تعلیق گفت‌و‌گو به مثابه لغو آن نیست بلکه به منزله مشروط کردن آن به مطالباتی است که دولت باید آن‌ها را برآورده کند.

وی افزود: اگر دولت مطالبات ما را بپذیرد و درخواست سازمان‌های بازرسی و تحقیق وابسته به وزارت کشور و دادگستری را برآورده کند، الکتائب اولین حزبی خواهد بود که به گفت‌و‌گو روی خوش نشان خواهد داد.

شبعا تحت حاکمیت سوریه است و آزادی آن نیازمند توافق است

امین جمیل درباره بحث و جدل دایر با حزب الله درباره سلاح مقاومت گفت: ما با حزب الله در تماس بوده‌ایم و همواره از گفت‌و‌گوی متقابل استقبال کرده‌ایم.

رئیس جمهور اسبق لبنان در ادامه اراضی شبعا را از نظر قوانین بین الملل و نه قوانین لبنان، تحت حاکمیت سوریه دانست و گفت: باید در این خصوص میان سوریه و لبنان گفت‌و‌گویی جدی صورت گیرد و لبنانی بودن این اراضی به رسمیت شناخته شود تا آن‌گاه لبنانی‌ها درباره چگونگی آزادسازی این اراضی بین خود تصمیم گیری کنند.

وی افزود: دولت باید حاکمیتی فرا‌تر از همه قدرت‌های داخلی داشته باشد و تصمیم گیری درباره جنگ و صلح در اختیار دولت قانونی باشد. این تصمیمات از طریق مجلس، هیئت وزیران و ریاست جمهوری اتخاذ شوند.

در حال جاضر قرار نیست با سید حسن نصرالله دیدار کنم

امین جمیل با بیان اینکه در حال حاضر قرار نیست میان او و سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان دیداری صورت گیرد، تاکید کرد که در صورت مناسب بودن شرایط برقراری چنین گفت‌و‌گویی برای آن آمادگی دارد،اما برگزاری آن نیازمند تمهیداتی لازم است.

ارتش محور همبستگی همه نیروهای لبنانی

 امین جمیل در ادامه بر ضرورت همبستگی همه رهبران لبنانی حول محور ارتش لبنان و فرماندهان آن تاکید کرد و گفت: ارتش آخرین پناه امن برای حفظ وطن و منافع اساسی میهن است و در واقع ارتش را باید محور همبستگی همه نیروهای سیاسی در لبنان دانست.

 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: سوریه ، لبنان ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.