رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تشريح زيبايي هاي امامزاده اسماعيل شهرستان ميانه اظهار داشت: نماي خارجي اين امامزاده در منطقه خوش آب و هواي ميانه، پوشيده از كاشي هاي فيرزوه رنگي است كه رنگ و بويي بهشتي به اين بناي آجري بخشيده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی  در حاشیه بازدید از پروژه های مرمتی و گردشگری شهرستان میانه در گفتگو با خبرنگاران افزود: دیوارهای امامزاده اسماعیل كه بنام مقبره كمال الدین شهرت دارد در جنوب و متصل به مسجد جامع میانه واقع شده آجري بوده وگنبد و روپوش دارد.

محمدي وسعت داخلي اين بقعه را در حدود 30 متر مربع عنوان كرد و گفت: بلنداي گنبد بقعه به شش متر مي رسد و در ديوار شمالي دری به مسجدجامع ميانه بازمی شود كه دربالای آن كتیبة سنگی قرار گرفته است.

وي با تشريح ديگر قسمت هاي اين بقعه تاريخي افزود: مناره بلندی به ارتفاع 13 متر در صحن بقعه با آجر بنا شده كه از نظر استحكام و زیبایی قابل توجه است به طوري كه تاریخ ساخت آن از روی اشعاری كه روی سنگی نوشته ودر بنا نصب شده است بدست می آید.

رئيس شوراي ثبت آثار فرهنگي و تاريخي استان در فهرست آثار ملی يادآور شد: این مناره دارای دو كتیبه سنگی است كه یكی در بالای دری كه از چندین راه پله ای كه در داخل مناره واقع شده و شخص را به راس مناره می رساند نصب شده و دیگری در قسمتي كه نمای آن از داخل حیاط بقعه معلوم نیست و باید از سمت كوچه آن را مشاهده كرد.

محمدي امامزاده اسماعیل را داراي حیاطي بسیار بزرگ خواند و گفت: حياط دارای چهار درب ورودی به حیاط امامزاده است كه درپشت بقعه امامزاده روی كاشیهایی قسمتی از یكی ازسوره‌های مباركه قرآن نوشته شده و روبروی یكی از درهای ورودی امامزاده نصب شده است.

وي با اشاره به جايگاهي كه اين بقعه در ميان مردم و اهالي دارد، گفت: امامزاده اسماعیل ماه محرم هر سال پذیرای عاشقان حسین و عزاداراي هاي پرشور حسینی است.

محمدي با بيان اينكه هرسال چندروز به عاشورا و تاسوعا مانده در حیاط امامزاده مراسم سوگواری برگزار مي شود، يادآور شد: در روز عاشورا با حضور هیئت ها ودسته های عزاداری مختلف در امامزاده و همین طور حضور اقشار مختلف مردم، آيين هاي محلي عزاداري برگزار و نماز ظهر عاشورا با حضور خيل عظيمي از مردم بسيار باشكوه اقامه مي شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان امامزاده اسماعیل را یكی از آثار قابل احترام در ميانه خواند و گفت: اين بقعه كه در مركز شهر قرار گرفته، با یك ضریح بسیار زیبا مورد توجه بسياري از اهالي و گردشگران است كه هر هفته پنجشنبه مملو از جمعیت مي شود/س

برچسب ها: امامزاده ، اسماعیل ، میانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.