انتقال به یك مكان خنك و دور كردن از منبع تولید گرما، خنك كردن توسط كمپرس سرد و خیس و باد زدن آرام به گونه ای كه بیمار دچار لرز نشود، از مهم ترین اقدامات لازم در مواجهه با فرد گرمازده است.

 به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مسئول واحد آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كاشان با اشاره به اینکه بالا آوردن 30 درجه ای پاهای فرد گرمازده، برای خون رسانی بهتر به بدن ضروری است، گفت: اكسیژن رسانی به بیمار، خارج كردن لباس ها تا حد امكان، شل كردن مقدار لباسی كه امكان بیرون آوردن آنها نیست و نگه داشتن بیمار در راحت ترین وضعیت ممكن از دیگر اقدامات ضروری برای بهبود وضعیت فرد گرما زده است.
 
محمد پرآور افزود: براین اساس، بدن دائماً حرارت و میزان تعادل مقدار گرمای تولید شده و از دست رفته را كنترل می كند.
 
وی تصریح کرد: این مساله، با توجه به اینكه بدن باید حرارت خود را در یك حد بهینه نگه دارد تا جایی كه سلول ها بتوانند به فعالیت عادی خودشان ادامه دهند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
مسئول واحد آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كاشان اظهار داشت: مشكلات قرار گرفتن انسان در معرض گرما از ایجاد نوعی احساس ناراحتی خفیف تا موارد اورژانسی تهدید كننده حیات، متغیر است.
 
پرآور خاطرنشان كرد: اغلب آسیب های گرمایی در اوایل تابستان بروز می كند، پیش از آن كه بدن انسان خود را با دمای این فصل وفق دهد.
 
وی یادآور شد: مواردی همچون كرامپ (گرفتگی عضلانی)، بی رمقی و گرمازدگی از آسیب های گرمایی هستند.
 
مسئول واحد آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كاشان اظهار داشت: كرامپ ها، كم خطرترین شكل آسیب های گرمایی هستند كه به شكل اسپاسم های عضلانی به دلیل از دست دادن مقدار بسیار زیادی نمك در طی تعریق فراوان یا مقدار بسیار زیادی آب نوشیده شده توسط بیمار رخ می دهد.
 
پرآور گفت: بی رمقی گرمایی نیز در نتیجه فعالیت جسمانی شدید در یك محیط داغ و مرطوب رخ می دهد.
 
وی افزود: در چنین موردی، دمای پوست بیمار عادی تا خنك، رنگ پریده یا خاكستری و عرق كرده است.
 
وی تصریح كرد: اگر اقداماتی برای انتقال بیمار به یك محیط خنك یا توقف فعالیت جسمانی و جایگزین كردن مایعات از دست رفته صورت نگیرد، وضعیت او وخیم تر شده و بیمار دچار گرمازدگی می شود.
 
مسئول واحد آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كاشان تاکید كرد: پیدایش این شرایط، نوعی اورژانس طبی تهدیدكننده حیات با مرگ و میر متغیر از 20 تا 70 درصد است و چنین بیماری از پوستی داغ و قرمز برخوردار است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار