براساس تحقيقات جديد کار در شيفت شب احتمال ابتلا به حملات قلبي را تا چهل و يک درصد افزايش مي دهد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛دونالد سينگر، استاد دانشگاه وارويک انگليس، در گفتگو با شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، در توضيح اثرات سوء ناشي از اشتغال و فعاليت در شيفتهاي کاري گفت: نکته ي جالب توجهي که در مطالعه ي صورت گرفته ي جديد، نظر کارشناسان را به خود جلب کرده، اين است که در واقع به چه دليل کار در شيفتهاي کاري اثرات سوئي همچون افزايش حملات قلبي  يا سکته هاي مغزي، افزايش تمايل به دخانيات، افزايش کلسترول و احتمال بالاي ابتلا به ديابت و افزايش وزن را به همراه مي آورد؟ و در اين مورد چه کاري از دست ما بر مي آيد؟
مجري پرسيد: آيا در اين خصوص مي توان رابطه ي علت و معلولي مشخصي را ذکر کرد؟ آيا مي توان گفت مشخصاً اگر شما در شيفتهاي کاري فعاليت داشته باشيد، به طور حتم با عوارض منفي در سلامت خود مواجه خواهيد شد؟
سينگر در پاسخ گفت: اين يک تحقيق جديد است و در آن نتيجه مطالعات مختلفي را از سي و چهار نقطه ي مختلف در جهان، از جمله ژاپن، آمريکا، منطقه اسکانديناوي و ساير نقاط در کنار هم قرار داده اند. در اين مطالعه حدود دو ميليون نفر که در ساعات کاري بصورت شيفتي فعاليت داشته اند مورد آزمايش قرار گرفته اند. اين افراد از اينکه در معرض مشکلاتي براي سلامتي خود قرار دارند بي خبرند. اما ما در تحقيقاتمان به نتايجي دست يافته ايم که ميزان بالايي را در خصوص تعداد موارد ابتلا به بيماريهاي مختلف نشان مي دهد. در مطالعاتي که در سطوح کوچکتري انجام مي گيرد مي توان اين مسئله را به صورت يک روند نشان داد اما نمي توان از صحت اين امر مطمئن بود.
به هرحال در پاسخ به پرسش شما بايد بگويم، خير، اين مطالعه بصورت يک رابطه ي علت و معلول به حساب نمي آيد. ما يافته هاي خود را مورد نظارت قرار مي دهيم. در يک کار شيفتي در مقايسه با کارهاي معمول و روزانه، ميزان بالاتري از استرس و ناآرامي وجود دارد. براي مثال در شيفت شب، شما ساعات سخت تري را سپري مي کنيد و افراد کمتري را نيز در اطراف خود مي بينيد که بتوانند از شما حمايت کنند.
سينگر سپس در پاسخ به اين پرسش که چه کاري را بايد انجام داد تا عوارض سوء ناشي از کار شيفتي را کاهش دهيم؟ گفت: به دومسئله بايد توجه کرد. يکي خود همان کاري است که بايد انجام شود و دوم افرادي هستندکه در اين مشاغل مشغول به کار هستند. اگر شما مراقب سلامت  خود نباشيد با احتمال بالاتري به بيماريهاي مختلف مبتلا خواهيد شد.
اما به هر شکل اين پرسش مطرح است که کار شما چه چيزي است؟ چه زماني مشغول به کار هستيد؟ آيا در شيفتهاي کاري فعاليت داريد؟ بنابراين فردي که در ساعات روز و بطور معمول مشغول کار است در مقايسه با يک کارمند شيفتي از آرامش بيشتري برخوردار است و در مورد فشار خون خود نيز آسودگي بيشتري دارد.
مسئله ديگر اين است که چه کساني به فکر افتاده اند تا از افراد شاغل در کارهاي شيفتي حمايت کنند؟ در کانادا از هر سه نفر، يک نفر مشغول کار در ساعات شيفتي است. تلاشهاي زيادي در آنجا صورت گرفته است تا اين مشکل حل شود. کارهايي هست که مردم خودشان مي توانند انجام دهند. اگر شما خودتان را وزن کنيد به احتمال بيشتري وزن کم خواهيد کرد. در خانه ي خود، با استفاده از دستگاه فشارسنج، فشار خون خود را اندازه گيري کنيد و در صورتيکه که فشار بالايي داريد به پزشک   مراجعه کنيد.
همچنين تا مي توانيد نرمش و حرکتهاي ورزشي را در برنامه روزانه ي  خود بگنجانيد./ع
برچسب ها: شب کاری ، معلول ، جهان ، ژاپن ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار