يك كارشناس اقتصادي گفت: وابستگي صادرات و واردات كشور به نرخ ارز حساسيت ها را براي چند نرخي شدن افزايش داده است.

عباس علي ابونوري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: وابستگي صادرات و واردات به نرخ ارز به خصوص دلار، حساسيت ها را نسبت به چند نرخي كردن ارز را به دنبال دارد.

وي با تاكيد بر اينكه مشكلات ارز بايد از پايه و اساس بررسي شود تصريح كرد: بررسي كارشناسي در اين زمينه مي تواند تصميمات مناسبي را براي يك نرخي يا چند نرخي اتخاذ كند.

ابونوري با بيان اين مطلب كه بايد به جاي متعادل ساختن نرخ ارز به صورت گذرا به اوضاع توليد ملي رسيدگي شود و ارزش پول ملي افزايش يابد گفت: به دليل مداخله دولت در تعيين نرخ ارز، نتيجه ارز تك نرخي يا چند نرخي شدن قابل پيش بيني نيست.

اين كارشناس مسايل اقتصادي ادامه داد: راه حل ديگري كه وجود دارد خارج كردن سياست گذاري هاي پولي از نرخ ارز است.

وي تصريح كرد: پايين بودن رشد اقتصاد و توليد ناخالص ملي موجب عدم رسيدگي به نرخ ارز از اساس مي شود و به همين دليل بحث تك نرخي يا  چند نرخي شدن ارز مطرح است.

ابونوري با تاكيد بر اينكه چند نرخي شدن ارز تبعاتي را براي دولت ايجاد مي كند گفت: با توجه به اينكه برخي از توليدكنندگان از نرخ دولتي برخوردارند و برعكس تعدادي هم از نرخ دولتي بي نصيب هستند موجب اجحاف در حق آنان مي شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: قطعا دولت مي تواند با ارز تك نرخي بدون مشكلات حاشيه اي و با كنترل بيشتر به توليدكنندگان ارز ارايه دهد./عب
برچسب ها: نرخ ، صادرات ، واردات ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار