طرح ملی شناسایی ارقام برتر گردو در استان چهارمحال و بختیاری پایان یافت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:
رئیس بخش باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری گفت:
در این طرح سه ساله ، 60 ژنوتیپ مختلف از لحاظ ابتلا به بیماریهای مختلف و سازگاری با شرایط آب و هوایی استان مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 15 ژنوتیپ برتر شناسایی و انتخاب شد.
موسوی افزود: این ژنوتیپها از لحاظ پارامترهای بانک جهانی ژن نظیر دیربرگی و کیفیت میوه شاخص بودند .
وی از آغاز عمل پیوندک ارقام برتر گردو بر روی درختان به منظور اصلاح آنها خبرداد وافزود: این طرح برروی درختان 20 تا 30 ساله هم انجام می شود .
موسوی گفت : برای انجام پیوندک یک سوم شاخه های درختان گردو هرس و پیوندک بر روی آنها انجام می شود.
به گفته رئیس بخش باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری؛ این درختان پس از سه سال بارور و عملکرد آنها سه برابر افزایش می یابد .
موسوی با بیان اینکه در استان پیوند به صورت اسکنه‌ای ، شکمی و وصله‌ای انجام می‌شود، گفت: زمان پیوند اوایل مرداد تا اوایل شهریور به صورت شکمی و اسفند تا اوایل فروردین به صورت اسکنه‌ای است.
رئیس بخش باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر طرح تحقیقاتی به طور میانگین 50 میلیون ریال هزینه اجرایی دارد افزود : این درحالیست که سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کشور برای هر طرح 10میلیون ریال پرداخت می کند.
انواع محلی، سوزنی، پوست کاغذی، گلابی، تخم‌ مرغی، ‌خوشه‌ای و تویسرکان، از جمله ارقام گردو در استان چهارمحال و بختیاری است./س
برچسب ها: طرح ، شناسایی ، گردو ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.