بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه اي به بانک‌هاي دولتي، غيردولتي و شرکت دولتي پست‌بانک ، شرايط و ضوابط افتتاح حساب قرض‌الحسنه ويژه را ابلاغ کرد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، اعطاي تسهيلات تا سقف يکصد ميليون ريال از محل وجوه اداره شده از طريق سپرده‌گذاري قرض‌الحسنه ويژه بخش خصوصي نزد بانک‌ها، بلااشکال است.
حساب قرض الحسنه ويژه به حسابي اطلاق مي شود که بانک تحت اين عنوان افتتاح و وجوه توديع شده اشخاص حقيقي و حقوقي به اين حساب را طبق نظر توديع کننده وجوه و براساس شرايطي که به موجب قرارداد عامليت ميان توديع کننده و بانک معين مي شود ، به صورت قرض الحسنه به اشخاص حقيقي و موسسات خيريه و عام المنفعه اعطا مي کند.
حداقل مبلغ سپرده لازم براي افتتاح حساب قرض الحسنه ويژه 10 ميليون ريال است.
حداقل مبلغ تسهيلات قرض الحسنه قابل اعطا به هر متقاضي از محل هر حساب قرض الحسنه ويژه 30 ميليون ريال و مدت بازپرداخت آن حداکثر پنج سال است.
بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مي تواند هر سه سال يک بار بر اساس رشد شاخص کل بهاي کالا و خدمات مصرفي و ساير شاخص ها براي اصلاح ارقام ذکر شده
اقدام کند.
از مبالغ توديع شده به حساب هاي قرض الحسنه ويژه همواره معادل مجموع قرض الحسنه هاي اعطا شده ، مسدود و مازاد آن با خواست توديع کننده وجوه قابل برداشت بوده و نظير ساير حساب هاي قرض الحسنه پس انداز مشمول شرکت در قرعه کشي جوايز است.
مبالغ مسدود شده در اين حساب ها جزء سپرده هاي بانک محسوب نمي شود و مشمول توديع سپرده قانوني نيست.
مبالغ قرض الحسنه اعطايي بانک از محل اين حساب ها جزء تسهيلات اعتباري اعطايي بانک محسوب نمي شود و خارج از حدمجاز اعتباري بانک خواهد بود.
دارنده حساب قرض الحسنه ويژه مي تواند به موجب قرارداد عامليت، نوع و ميزان وثائق مورد نظر خود را مشخص کند و از بانک بخواهد که در قبال اعطاي قرض الحسنه از اين حساب وثائق مشخص شده را دريافت کند.
در صورتي که نوع و ميزان وثائق مورد نظر تعيين نشده باشد، دريافت وثيقه در بانک تابع ضوابط دستورالعمل اجرايي قرض الحسنه اعطايي بانک ها خواهد بود.
بانک مي تواند به موجب قرارداد عامليت ، پيگيري وصول اقساط قرض الحسنه هاي اعطايي يا در صورت لزوم انجام اقدامات حقوقي مربوط را نيز به عهده بگيرد.
اما در هر حال استرداد وجوه توديع شده به حساب قرض الحسنه ويژه موکول به بازپرداخت قرض الحسنه هاي اعطا شده است و از اين لحاظ ، مسئوليتي متوجه بانک نخواهد بود.
مبالغ وصولي بانک براي اقساط قرض الحسنه هاي اعطا شده طبق نظر توديع کننده وجوه، مجددا قابل مصرف است.
براي خدماتي که بانک در مورد هر يک از حساب هاي قرض الحسنه ويژه انجام مي دهد با توجه به نوع و ميزان اين خدمات کارمزدي به بانک تعلق مي گيرد که ميزان آن براساس توافق بانک و توديع کننده وجوه به موجب قرارداد عامليت تعيين خواهد شد.
توديع کننده وجوه مي تواند به منظور تامين تمام يا قسمتي از کارمزد عامليت بانک
، از بانک بخواهد که علاوه بر اصل مبلغ قرض الحسنه اعطايي ، مبلغي به عنوان کارمزد از دريافت کنندگان قرض الحسنه وصول کند که ميزان آن نمي تواند از کارمزد مقرر از طرف شوراي پول و اعتبار براي قرض الحسنه اعطايي بانک ها جهت رفع احتياج ضروري اشخاص حقيقي بيشتر باشد.
برچسب ها: بانک ، اطلاعیه ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار