معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زیستگاه آبسنگ های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان احیا و بازسازی می شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان داوود میرشكارافزود: بازسازی این زیستگاه ها درقالب طرح' احیا و بازسازی زیستگاه های مرجانی' انجام می شود . یكی از روش های تولید مثل آبسنگ های مرجانی پخش كردن لارو درآب است ، لاروها به صورت پلانگتون ها در آب آزاد و معلق می شوند و كم كم به اندازه ای می رسند كه باید در جایی ثابت شوند كه دراین حالت خودشان را به تخته سنگی می چسباند و شروع به رشد می كنند و بعد از مدتی به یك آبسنگ مرجانی تبدیل می شوند.

وی افزود: زمانی كه لاروها در آب رها می شوند تعدادشان بسیار زیاد است اما به دلایل مختلف مانند امواج اب و غیره پراكنده می شوند و نمی توانند خود را به جای مناسبی بچسبانند از این رو تعداد زیادی از آنها از بین می روند.

میرشكار یادآور شد : در این طرح بعد از این كه لاروها در آب رها شدند آنها را ازآب می گیرند و درمحیط آزمایشگاهی پرورش می دهند و وقتی به اندازه ای رسیدند كه بتوانند خود را به تخته سنگی بچسبانند ، آنها مجددا در آب رها می شوند.

وی خاطرنشان كرد : از آنجا كه آزاد سازی لاروها در مرداد و شهریورماه هرسال انجام می شود بنابراین باید تا پایان تابستان امسال این طرح اجرا شود از این رو در حال بررسی و انتخاب دانشگاهی برای همكاری در این زمینه هستیم .

وی گفت: همچنین روش دیگری هم برای تكثیر آبسنگ های مرجانی وجود دارد كه روش ' قلمه زدن ' نامیده می شود . دراین روش بخش كوچكی از آبسنگ را جدا می كنیم و به صورت قلمه در جای مناسب با چسب های مخصوص می چسبانیم و بعد از مدتی قلمه رشد می كند و به یك ابسنگ بزرگ تبدیل می شود. البته این روش بستگی به نوع آبسنگ دارد و آن تاكنون بر روی آبسنگ های شاخه گوزنی موفقیت آمیز بوده است.

میرشكار افزود: تاكنون بیش از 50 گونه آبسنگ مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده اند و عمدتا اطراف جزایر خاركو ، خارك ، لاوان ، هندورابی ، شیدرو ، فارس ، فارور ، بین فارور ، سیری ، تنب بزرگ و تنب كوچك زیستگاه های اصلی آبسنگ های مرجانی است.

وی تاكید كرد كه در حال حاضر زیستگاه آبسنگ های مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان با خطر مواجه شده است كه از جمله این خطرات می توان به بالا رفتن درجه حرارت آب ، كدورت آب ، آلودگی های نفتی و پساب های صنعتی اشاره كرد . این عوامل موجب كه بروز پدیده كشند قرمز می شود ازاین رو زیستگاهها مرجانی را تحت تاثیرقرار می دهد.

میرشكارافزود : زیستگاه های مرجانی به عنوان یكی از پر تولید ترین مناطق دنیا از اهمیت زیادی برخوردار هستند بنابراین حفظ و نگهداری آنها جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است .

وی گفت : آبسنگ های مرجانی پناهگاه ماهیان ، محل تخم ریزی برخی از ماهیان و نوزادگاه بسیاری از گونه های آبزی است. این زیستگاه ها مناطق امنی را در دریا ایجاد می كنند بنابراین از بین رفتن آنها ضربه بزرگی را به حیات آبزیان وارد می كند . ازاین رو احیا و بازسازی زیستگاه ها در دستور كار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و اعتبارات خوبی برای این كار اختصاص داده شده است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.