رئیس ستاد هم‌اندیشی شهر ایرانی گفت: باید زمینه‌های بازشناسی اقوام و ادیان ارومیه فراهم شود تا بتوان بر حفظ و نگهداری آن کوشید.

ابراهیم فتح‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با بیان اینکه بازشناسی هویت ارومیه‌ای‌ها، حفظ آثار و تمدن این سرزمین را امکان‌پذیر می‌کند، اظهار داشت: از نمایندگان قومیت‌ها و ادیان ساکن ارومیه فقط افراد محدودی باقی مانده‌اند و اغلب خارج‌نشین شده و مهاجرت کرده‌اند.

وی گفت: اساس حفظ یک چیز در درجه اول وابسته به بازشناسی آن است و اگر چیزی که در طول تاریخ وجود داشته است، بازشناسی علمی نشود امکان احیا و حفظ آن نیز وجود نخواهد داشت.

فتح‌اللهی با بیان اینکه باید زمینه‌های بازشناسی اقوام و ادیان ارومیه فراهم شود تا سپس بر حفظ و نگهداری آن بکوشیم، تصریح کرد: همایش ارومیه، نوزدهمین شهر ایرانی در پی همین اهداف است.

وی افزود: دین اسلام به دلیل جامعیت و شمولیتی که دارد بعد از تاسیس حکومت اسلامی از سوی پیامبر اکرم(ص) برخوردش نسبت به ادیان قبلی بر این اساس صورت گرفته است.

فتح‌اللهی گفت: اسلام سعی می‌کرد ادیان را با حفظ موجودیتشان به رسمیت شناخته و افراد را در اجرای آیین‌های دینی و مراسم‌های مذهبی آزاد بگذارد و شاید بسیاری از منابع ادیان در صدر اسلام توسط مسلمانان بازشناسی و احیا شد.

وی با بیان اینکه اسلام یک دین فرهنگی است، اظهار داشت: اسلام آن چنان گستردگی دارد که می‌تواند فرهنگ‌های انسانی مختلف تاریخی را به خوبی حفظ و نگهداری کند اما آنچه که به هویت تاریخی ادیان در ارومیه مربوط می‌شود توسط کارگروه‌های تحقیقی و پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفته و استخراج و بازشناسی خواهد شد.

ارومیه به عنوان نوزدهمین شهر ایرانی از سوی فرهنگستان هنر انتخاب شده است./س

برچسب ها: ارومیه ، اقوام ، شناخته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.