مسوول خانه كشاورز چابهار گفت: دو هزار هكتار از مجموع پنج هزار هكتار باغات موز منطقه باهوكلات این شهرستان بر اثر كم آب شدن سد پیشین از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان خلیل درخشان افزود: سه هزار هكتار از موزستان های باقیمانده در این منطقه واقع در پایین دست سد پیشین نیز بخاطر بی آبی در خطر نابودی قرار دارد.

وی گفت: تا پیش از پدیده خشكسالی؛ هرساله افزون بر 91 هزار تن محصول از باغات موز منطقه باهوكلات تولید می شد كه 80 درصد موز كشور را تامین می كرد.

وی همچنین گفت: باغداران باهوكلات برای ایجاد هر هكتار باغ موز بطور متوسط 50 میلیون تومان سرمایه گذاری كرده اند اما با خشكیدن باغات تمامی سرمایه آنها از بین رفت.

درخشان اظهار داشت: پیش تر بخاطر تداوم هفت ساله خشكسالی در منطقه؛ باغداران باهوكلات به شدت از باغداری دلسرد و ناامید شده بودند ولی پس از ساخت سد پیشین و آبگیری آن و نیز بدنبال مشوق های مسوولان و دولتمردان، امر باغداری در این منطقه مجددا از سال 1385 رونق گرفت.

وی گفت: باغداران با آماده دیدن زیرساخت های لازم برای تولید محصول، با تامین اعتبار به اشكال مختلف از جمله دریافت تسهیلات بانكی نسبت به ایجاد باغات موز اقدام كردند ولی بخاطر نباریدن طولانی مدت باران و متعاقب آن خشكیدن سد پیشین متضرر شدند.

رییس خانه كشاورز چابهار ابراز داشت: به سبب فقدان شبكه انتقال از سد پیشین تا محل قرار داشتن مزارع و باغات باهوكلات در فاصله حدود 50 كیلومتری پایین دست مقدار زیادی آب هدر رفته و از دسترش كشاورزان خارج می شود.

درخشان ادامه داد: از مجموع موجودی 90 میلیون متر مكعبی ذخیره آب پشت سد پیشین 85 میلیون متر مكعب حق آبه امسال كشاورزان تعیین شد.

وی اظهار داشت: به سبب نامناسب بودن شبكه انتقال آب و در حالی كه هر قطره آب در این خطه ارزش جواهر دارد، تنها 30 میلیون متر مكعب آب سد پیشین به مصرف باغات رسید و 55 میلیون متر مكعب دیگر آن تلف شد.

وی افزود : این درحالیست كه هنگام بهره برداری از سد پیشین مسوولان اظهار داشتند؛ حجم ذخیره سازی دریاچه پشت این سد به اندازه ای است كه اگر پنج سال هم بارندگی نشود جوابگوی نیاز مصرفی كشاورزان است ولی با گذشت تنها یك سال تمامی موجودی آب دریاچه سد خشكید و كاملا از بین رفت.

درخشان با بیان اینكه هر هكتار باغات موز برای دو نفر اشتغالزایی ایجاد می كند، گفت: با تداوم خشكسالی ها هم اكنون عده زیادی در این خطه بیكار شده اند.

وی میزان حق بیمه هر هكتار باغات موز را 610 هزار تومان عنوان كرد و افزود: به سبب بالا بودن این رقم، هیچ یك از باغداران موز منطقه باهوكلات چابهار محصولات خود را بیمه نكرده اند.

وی افزود: از دیگر سو خسارت پرداختی ازسوی صندوق بیمه محصولات كشاورزی جهت باغات موز بیمه شده برای مواقع سرمازدگی است و خشكسالی را شامل نمی شود.

مسوول خانه كشاورز چابهارگفت :300 هكتار از مجموع 500 هكتار باغات انبه منطقه باهوكلات چابهار نیز به علت نبود آب هم اكنون دچار خسارت شده و در خطر نابودی است./س

برچسب ها: خسارات ، باغات ، موز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.