سفيرسابق ايران در تايلند گفت: مسلمانان بيگناه و مظلوم دولت ميانمار درسايه غفلت و سكوت مجامع بين المللي قتل عام مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، محسن پاك آئين سفيرسابق ايران در تايلند با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه 2سيما، شب گذشته به بررسي نقش حقوق مسلمانان در ميانمار و علت سكوت نهادهاي بين المللي در قبال كشتار و جنايات عليه اين ملت پرداخت.

سفيرسابق ايران در تايلند در پاسخ به اين سوال كه چرا در ميانمار فقط گروهي از مسلمانان مورد ظلم و ستم قرار مي‌گيرند، اظهار داشت: در مرز بنگلادش و هند در غرب ميانمار 800هزار مسلمان زندگي مي‌كنند، دولت ميانمار متأسفانه تابعيت آنها را به رسميت نمي‌شناسد و از مسلمانان مي‌خواهد كه اين كشور را ترك كنند، ازسوي ديگر بنگلادش هم مسلمانان ميانمار را نمي‌پذيرد و در واقع اين مسلمانان در وضعيت سرگرداني بسر مي‌برند كه در نتيجه بيشترين نقض حقوق بشر در اين منطقه صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه مسلمانان ميانمار قرباني اختلافات مرزي سياسي ميان ميانمار، بنگلادش و هند شده اند، ادامه داد: دولت ميانمار به طور رسمي حتي مهاجريني كه تابعيت 100 ساله دارند را اصلا جزو ملت خود طبق قانون قبول ندارد و تابعيت ميانماري مسلمانان را رد مي‌كند كه در واقع به دليل اختلافاتي است كه مابين ميانمار و بنگلادش وجود دارد.

پاك آئين در ادامه افزود: كشورهاي بنگلادش و هند مدعي هستند زماني كه مسلمانان به آنجا مهاجرت مي‌كنند امنيت منطقه از بين مي‌رود و به همين شكل ميانمار هم همين ادعا را دارد، ضمن اين كه طرح چنين ادعاهايي بي پايه و اساس است.

سفير سابق ايران در تايلند در پاسخ به اين سوال كه ريشه اختلافات ميان مسلمانان و بودايي‌ها درميانمار چيست، اظهار داشت: يكي از ترفند‌هاي رسانه اي غرب اين است كه اتفاقات در حال وقوع ميانمار را اختلاف ميان اسلام و بوداييان جلوه دهد كه در حقيقت هيچ درگيري ميان بوداييان و مسلمانان وجود ندارد.

وي به مذهب بودايي سنتي به عنوان مذهب حاكم در ميانمار و كشورهاي مجاور اشاره و خاطرنشان كرد: درميانمار و كشورهاي مجاور نوعي بودايي سنتي حاكم است كه با آموخته‌هاي سياسي سروكار نداشته و دولت ميانمار نسبت به مشكلاتي كه مسلمانانش با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند بي تفاوت است.

پاك آئين ادامه داد: اگر دولت ميانمار وظايف خود را در قبال مسلمانان اين كشور به انجام برساند اين قبيل حوادث اتفاق نمي‌افتد لذا كم توجهي دولت ميانمار به مسلمانان نگراني‌هايي را در كشورهاي اسلامي به وجود آورده است.

وي با اشاره به بي تفاوت بودن نهادهاي مدعي حقوق بشر نسبت به كشتار مسلمانان ميانمار گفت: درحال حاضر سكوت و بي اعتنايي نهادهاي حقوق بشري در دنيا اين است كه چشمان خود را بر كشتار مسلمانان بي گناه ميانمار بسته اند.

سفيرسابق ايران در تايلند در ادامه خاطرنشان كرد: ميانمار تحت تحكيم كشورهاي غربي قرار گرفته و به دليل تحريم ها و فشارهاي كشورهاي مدعي حقوق بشر باعث شده كه ميانمار در بين كشورهاي جنوب شرقي كه از رشد بالاي اقتصادي برخوردار بوده منزوي شود.

پاك آئين با اشاره به توجه و اقدامات جمهوري اسلامي ايران در قبال كشتار مسلمانان ميانمار افزود: فرصت خوبي است كه جوامع بين المللي و اسلامي به وضعيت اسفبار مسلمانان ميانمار بپردازند، خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا وارد جريان شد و اميدواريم ساير كشورها هم به تبعيت از ايران اقدامات لازم را انجام دهند و اين فرصتي شود تا ازحقوق مسلمانان ميانمار دفاع كنند.

سفيرسابق ايران در تايلند با بيان اينكه در مورد وضعيت حقوقي مسلمانان ميانمار هيچ قانوني حاكم نيست، تصريح كرد: اين از حقوق مسلم مسلمانان ميانمار است كه در سرزمين مادري خود اقامت داشته باشند.

وي ادامه داد: ميانمار از لحاظ حكومتي، نظامي و رسانه اي محدود است و ما دقيقا اطلاعات كافي از جريانات رخ داده نداريم چرا كه تمام زواياي اين كشور،  توسط دولت ميانمار درحال كنترل است.

سفيرسابق ايران در تايلند با بيان اينكه براي دست يابي به اطلاعات كافي از وضعيت مسلمانان ميانمار بايد هيات حقيقت ياب اعزام شود افزود:  اعزام يك هيات حقيقت ياب به ما كمك مي‌كند تا ببينيم چه اتفاقاتي در ميانمار درحال شكل گيري است و در كنار اقدامات دوجانبه اگر فرصتي شود و دولت ميانمار نيز موافقت كند هياتي را به اين دولت بفرستيم تا بتوانيم وارد مذاكره شويم.

پاك آئين ادامه داد: در مقطع فعلي كه بحث مسلمانان ميانمار مطرح شده بايد كشورهاي مسلمان سعي كنند تا با كمك و همياري يكديگر از حقوق مسلمانان اين دولت دفاع كند.

وي با اشاره روابط ايران با ميانمار با وجود عدم سفارت خانه در اين كشور خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران روابط ديپلماتيك خوبي با ميانمار دارد و حتي از اين دولت براي حضور در جنبش عدم تعهد دعوت به عمل آمد و بايد تلاش كنيم كه حقوق مسلمانان ميانمار رعايت شود.

سفيرسابق ايران در تايلند درپاسخ به اين سوال كه چرا شاهد يك حركت جدي ازجانب شوراي امنيت و نهادهاي حقوق بشر در قبال كشتار مسلمانان ميانمار نيستيم، اظهار داشت: به دليل نگاه  اسلام ستيزانه اي كه وجود و بالاخره نفوذي كه آمريكا بر شوراي امنيت دارد و رويكردي كه نسبت به اسلام در پيش گرفته اند باعث شده تا از وظيفه اصلي خودشان يعني دفاع از حقوق بشر غفلت كنند.

وي با بيان اينكه بايد كشورهاي مسلمان بايد وحدت را در پيش بگيرند و بحث مسلمانان ميانمار را به سازمان ملل مطرح كنند، تصريح كرد: تظاهرات مردمي در تمامي كشورهاي اسلامي در واكنش به كشتار مسلمانان ميانمار صورت گرفته و امروز زمان مهمي است كه مسلمانان دور هم جمع شوند و اين موضوع را در سازمان ملل و شوراي امنيت مطرح كنند و كشورهاي اسلامي بايد سعي و تلاش كنند و اجازه ندهند تا مشكلات اين مسلمانان به فراموشي سپرده شود و مسلمانان بيگناه ميانمار درسايه سكوت سازمان بين الملل كشته شوند.

سفيرسابق ايران در تايلند با اشاره به نقش رسانه هاي غربي در كم رنگ جلوه دادن مشكلات مسلمانان ميانمار بيان كرد: رسانه‌هاي غربي با تبليغات واهي و فرافكني هاي خود حق مسلمانان را تحريف و در مقابل بودايي ها قرار مي‌دهند و با اعمال فشار به دولت ميانمار سعي دارند تا در انتخابات آينده فضاي مناسبي را براي حضور كسي كه منتخب غرب است فراهم كنند.

وي ادامه داد: رسانه هاي غربي نه تنها به موضوعات اصلي و حائز اهميت نمي‌پردازند بلكه برخي از موضوعات انحرافي را كه در جهت اهداف خودشان است درپيش مي گيرند.

سفيرسابق ايران در تايلند درپاسخ به اين سوال كه بايد چه اقداماتي صورت گيرد تا ديگر شاهد چنين فجايعي در جهان نباشيم، خاطرنشان كرد: با كمك رسانه‌ها، محققين و هيات هاي حقيقت ياب بايد اطلاعات كافي را از ميانمار به دست آوريم تا بتوانيم ترفند‌هاي غرب را افشا و تلاش كنيم وجدان كشورهاي اسلامي بيدار شود تا با تدابير و طرح‌هاي مختلف از شكل گيري چنين فجايع انساني جلوگيري شود.

انتهاي پيام/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۱۴:۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
لعنت به دولت ميانمار که با ما رابطه خوبي دارد ، دارن قتل عامشون ميکنن ، مشکل دارن ديگه چيه آقاي سفير سابق.
اي کاش از نفوذ سياسي و قدرت نظامي بي بهره نبوديم .....
آخرین اخبار