نخستین نیروگاه با تکنولوژی دودکش خورشیدی در دانشگاه زنجان راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان مسئول روابط عمومی دانشگاه زنجان با بیان اینکه نمونه اولیه این نیروگاه در سطح آزمایشگاهی با ارتفاع دودکش 13 متر طراحی و ساخته شده است،گفت: برق تولیدی از این نیروگاه جزء انرژی‌های تجدید‌پذیر محسوب می شود که از مزایای آن هزینه تعمیر و نگهداری پایین، پاک بودن، عدم آلودگی محیط زیست، عدم گرمایش کره زمین و استفاده از انرژی ارزان خورشید است.

سپهری افزود: زنجان جزو شهرهایی ازایران است که بیشترین تشعشع انرژی خورشیدی را دارد و با توجه به امکان سنجی انجام شده، زنجان و آبادان مکان‌هایی مناسب برای اجرای این طرح هستند.

وی با اشاره به تفاوت بالای دمای شب و روز در زنجان ادامه داد:می توان انتظار داشت با اجرای این طرح در زنجان نسبت به سایر شهرهای ایران مانند کرمان که تشعشع ورودی مطلوبی دارند اما از نظر اختلاف دما شرایط مناسبی ندارند نتایج بسیار مطلوب تری حاصل شود.

این مقام مسئول اعلام کرد:هدف از اجرای این طرح، تبدیل انرژی تابشی خورشید به انرژی حرارتی در یک فضای محبوس بین جمع کننده و جذب کننده به انرژی جنبشی و سپس تولید برق است.

سپهری خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر این طرح که بودجه ساخت و اجرای آن تاکنون از سوی دانشگاه زنجان تأمین گردیده است، در قالب طرح ‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در گروه مکانیک دانشگاه زنجان به سرپرستی دکتر جعفر غضنفریان در حال اجرا است./س

برچسب ها: نخستین ، نیروگاه ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.