عرضه بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان که قرار بود انجام شود از سوی مسئولان سازمان خصوصی سازی لغو و به زمان دیگری موکول شد تا این بار هم طلسم واگذاری این شرکت مشمول اصل 44 شکسته نشود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، طبق اعلام قبلی سازمان خصوصی سازی و در پی درج آگهی عرضه 50.5 درصد از سهام فولاد خوزستان توسط شرکت بورس، قرار بود  سوم مرداد و بعد از بازگشایی نماد (که آماده باز شدن در روز جاری است)، این واگذاری حداقل 2.5 هزار میلیارد تومانی در بازار سهام انجام شود تا شاید این بار طلسم فروش این شرکت شکسته شود اما این عرضه بدون اعلام قبلی لغو و به زمان دیگری موکول شد تا نوار حاشیه های این شرکت همچنان ادامه داشته باشد.

براساس این گزارش،سازمان خصوصی سازی عدم عرضه این بلوک را به مانند عرضه های قبلی اطلاع رسانی نکرده و مسئولان این سازمان هیچ توضیحی نداده ولی پیگیری های فارس از مراجع مختلف موید این نکته است امروز خبری از این عرضه نیست و این تصمیم قطعی است.

در این رابطه سایت بورس اعلام کرد: با توجه به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان و تقاضای سازمان خصوصی سازی، عرضه عمده 5ر50 درصدی این شرکت (موضوع اطلاعیه مورخ 25 تیر 91) انجام نخواهد شد و تاریخ بعدی عرضه متعاقبا اعلام خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهند دلیل این تصمیم سازمان خصوصی سازی عدم اطلاع از برگزاری مجمع سالانه مجمع سالانه فولاد خوزستان در 29 تیر و تقسیم سود 110 تومانی هر سهم آن است. چرا که با توجه به توقف نماد معاملاتی این شرکت از 18 تیر برای برگزاری مجمع سالانه، مسئولان سازمان قاعدتا" باید می دانستند در این مجمع سود تقسیم خواهد شد که در قیمت هر سهم بعد از گشایش نماد و قیمت عرضه بلوکی تاثیر دارد.

برای همین سازمان خصوصی سازی یا باید این موضوع را (تقسیم سود سالانه و اثر آن در قیمت هر سهم ) از قبل در قیمت گذاری لحاظ می کرد و یا اگر امکان عرضه بلوک 50.5 درصدی بعد از باز شدن نماد فراهم نبود، آن را از پیش اعلام می کرد نه اینکه همزمان با روز عرضه ، چنین خبری منتشر شود.

این درحالی است که با توجه به ضوابط بورس در عرضه های بلوکی ، در صورت لغو این عرضه این احتمال وجود دارد تا دو ماه امکان عرضه مجدد بلوک مدیریتی فولاد خوزستان فراهم نشود.

با این همه مقرر شده با توجه به اینکه تقسیم سود اعلامی در قیمت گذاری هر سهم آن اثر مستقیم دارد، هیئت واگذاری در اولین جلسه خود بار دیگر باید اقدام به قیمت گذاری پایه هر سهم آن هم با در نظر گرفتن توزیع سود کند تا شاید طی یکی دو هفته آینده این بلوک با قیمت های جدید آماده عرضه شود. در این میان باید دید آیا ضوابط بورس اجازه این عرضه در دو هفته آینده را خواهد داد؟

پیش از این هئیت واگذاری در آذر سال گذشته فروش این بلوک را تصویب کرده بود اما به دلیل وثیقه بودن حدود 18 درصد سهام توسط ایمیدرو،چنین امکانی مهیا نشد تا اینکه با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، این مانع برطرف شد تا زمینه عرضه دوباه آن در 17 خرداد سال جاری فراهم شود که چنین اتفاقی هم در آن تاریخ رخ نداد تا سازمان خصوصی سازی مجددا" مجبور به صرف هزینه و تلاش برای این واگذاری کند.

بعد از لغو بدون اعلام دلیل در این واگذاری توسط سازمان خصوصی سازی در 17 خرداد و انتشار خبر تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی مبنی بر تخصیص 27.57 درصد سهام این شرکت به وزارت راه به ارزش 1.4 هزار میلیارد تومان (بابت مطالبات پیمانکاران) بود که بار دیگر زمان واگذاری این بلوک از 27 تیر ماه تعیین و با اعلام مسئولان بورس عرضه 2.5هزار میلیارد تومانی این بلوک قرار بود امروز سوم مرداد قطعی شود اما باز هم چنین رویدادی رخ نداد.

در این واگذاری قرار بود یک میلیارد و 106 میلیون و 960 هزارسهم فولاد خوزستان به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 50 درصد به شرط آنکه از 22 هزار و 622 ریال کمتر نباشد و به صورت 30 درصد نفت و باقی اقساط 4 ساله روی میز فروش گذاشته می شود./س
برچسب ها: لغو ، عرضه ، سهام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.