شهردار اصفهان تاکید کرد: اگر طرح احیای میدان امام علی (ع) اجرايي نمی شد ثبت مسجد جامع در فهرست جهاني با مشکل رو به رو می گردید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان سید مرتضی سقاییان نژاد در حاشیه دیدار با اهالی منطقه سه با تاکید بر این مطلب گفت: سالیان طولانی است که میدان امام به عنوان یک اثر تاریخی به یونسکو رسیده این در حالی است که مسجد جامع قبل از میدان امام ساخته شده بود.

وی با طرح این سئوال که چرا در طی سالیان گذشته مسجد جامع به ثبت جهانی نرسید، اذعان داشت: در صورتی که طرح احیای میدان امام علی(ع) به عنوان آغاز محور فرهنگی تاریخی اجرا نمی شد ثبت مسجد جامع در فهرست جهاني با مشکل رو به رو می شد.

شهردار اصفهان طرح احیای میدان امام علی را منجر به جلوه گر و نمایان شدن مسجد جامع دانست و تصریح کرد: اطراف مسجد با اجرای این طرح از کلونی های بافت های فرسوده نجات یافت به طوری که دیگر هیچ گردشگری مجبور نیست برای دسترسی به مسجد جامع از میدان ذغال یا میوه بگذرد.

سقاییان نژاد به مرمت های اطراف مسجد جامع اشاره و بیان کرد: کف سازی صحن مسجد از سوی شهرداری منجر شد از لحاظ میراث فرهنگی این اثر در ارزش بالایی قرار گیرد هم چنین طرح های حریم منظری این مسجد نیز مد نظر قرار گرفت.

وي اضافه کرد: مدیریت شهری اصفهان با اجرای طرح احیای میدان امام علی(ع) موفق به کسب معيارهاي لازم براي ثبت مسجد جامع در فهرست جهاني شده است.

شهردار اصفهان با بیان این که طرح احیای میدان امام علی (ع) کمک ویژه ای به فضای شهر تاریخی اصفهان کرده است تصریح کرد: علاوه بر این ۱۱درصد از بافت های فرسوده شهر با اجرای این طرح و با رعایت تمام مفاهیم و مضامین معماری و فنی و تخصصی در محور مسجد جامع اصفهان بازسازی شده است.

سقاييان نژاد در ادامه در خصوص این که گفته می شود شهرداری املاک در مسیر طرح احیای میدان امام علی(ع) را ارزان می خرد و چند برابر می فروشد اذعان داشت: شهرداری باید شش متر آزادسازی کند تا یک متر مغازه بسازد یعنی پنج متر ضرر می دهد لذا شهرداری با توجه به این که از پول مردم برای مردم هزینه می کند بر اساس چهارچوب اقدام به خرید و فروش املاک می نماید.

وي با تاکید بر این که مدیریت شهری 5 هزار میلیارد ریال برای طرح احیای میدان امام علی به عنوان محرک توسعه هزینه کرده است ادامه داد: این درحالی می باشد که مردم این هزینه شهرداری را ارزش افزوده ملک خود حساب می کنند .

شهردار اصفهان با تاکید بر این که همه فعالیت شهرداری برای مردم است اظهار داشت: تعیین نرخ املاک توسط کمیسیون ۳ نفره ای انجام می شود که شهرداری در آن کمیسون حق یک رای دارد و کارشناس معرفی شده از سوی صاحب ملک و کارشناس معرفی شده از طرف دادگاه صالحه نیز در تعیین نرخ ملک نقش دارند و حتی شهرداری بیش از قیمت کارشناسی شده اقدام به خرید می کند همچنین در صورتی که اعتراضی در این زمینه وجود داشته باشد مراجع قانونی مشکل را رفع می کنند.

سقاییان نژاد اضافه کرد: رضایتمندی شهروندان در امر آزادسازی برای شهرداری بسیار حائز اهمیت است و تملک املاک در مسیر هیچ منفعتی برای شهرداری ندارد و الفبای حرکت در شهرداری و شورا رفاه و آسایش مردم است.

وی در ادامه منطقه سه اصفهان را از مناطق بسیار مهم اصفهان معرفی و تصریح کرد: در این منطقه بیشتر آثار تاریخی، محورهای تصمیم گیری و مباحث اقتصادی شهر قرار دارد و به همین دلیل نیز اصفهان به عنوان پایتخت جهان اسلام برگزیده شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.