در آخرین سال جنگ تحمیلی ، چند روز پس از پذیرش قطعنامه ی 598 شورای امنیت سازمان ملل ، سازمان مجاهدین خلق با این تحلیل که ایران در موضع ضعف قرار گرفته حمله برنامه ریزی شده ای را به مرزهای غرب کشور آغاز کرد، حمله ای که صدام در دیدار با سران منافقین قبل از حمله در اهمیت آن گفته بود " شاید این آخرین فرصت طلایی برای نابودی رژیم فعلی باشد ."

  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان     3مرداد 67 ، دشمن با تجاوز از محور غرب، از قصر شیرین عبور کرد و به سرپل ذهاب رسید و سپس گام های تجاوز خود راتا کرند و اسلام آباد رساند.
منافقین با پشتیبانی ارتش عراق و با وسایل و تجهیزات انبوه و پیشرفته رو به سوی کرمانشاه قصد تصرف آنجا را داشتند.
تنها نیروی موجود در منطقه ، رزمندگان لشگر 32 انصارالحسین بودند که باید با همه توان در برابر دشمن ایستادگی می کردند، در ساعت 19 آن روز در لشگر انصارالحسین (ع) آماده باش 100 درصد اعلام شد.
نیروهای لشگر 32 انصارالحسین (ع) در تنگه چهارزبرکمین کردند و زمانی که دشمن به تنگه چهارزبر رسید توده هایی از آتش گلوله و موشک از روی ارتفاعات بر سر منافقین و ستون نظامی آنها فرود آمد که باعث شد در همان دقایق آغاز عملیات چندین دستگاه از خودروهای منافقین به آتش کشیده شد و تعداد زیادی از نیروهای آن ها به هلاکت رسید.
عملیات رزمندگان صبح روز چهارم مرداد این باربا پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز سرانجام در ساعت 5 بامداد روز هفتم همه نیروهای منافقین باقی مانده تحت تعقیب قرار گرفتند و متواری شدند.
رزمندگان لشگر 32 انصارالحسین (ع)، نخستین نیروهای تدافعی حاضر در منطقه بود و با ایجاد سد آهنین در مقابل ستون زرهی منافقین از پیشروی آنان جلوگیری کردند، شیرمردانی که با فرماندهی سرداران شهیدی همچون شهیدان هادی فضلی، فرمانده اطلاعات عملیات تیپ 2، بهرام مبارکی فرمانده گردان 154 ، مهدی ملکی فرمانده گردان 153 و رمضان مصباحی و شیخ بابایی معاونان گردان 157 حبیب بن مظاهر ، حماسه مرصاد را آفریدند.
سپهبد شهید علی صیادشیرازی نیز در خاطرات خود از عملیات مرصاد می نویسد وقتی به گردنه چهارزبرکه الآن اسمش را گذاشته اند گردنه  " مرصاد " من یک دفعه دیدم وضعیت غیرعادی است با خاکریز جاده را بسته اند و یک عده پشتش دارند با تفنگ دفاع می کنند ملائکه و فرشتگان بودند! از کجا آمده بودند؟ کی به آنها ماموریت داده بود؟ معلوم نبود.
کسانی که شهید صیادشیرازی از آنها به عنوان ملائکه یادکردند رزمندگان تیپ 32 انصارالحسین (ع) همدان بودند که در تنگه ی چهارزبر راه را برلشگر نفاق سد کردند.
محسن رضایی ، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بخشی از پیام قدردانی خود از ایثارگری های مردم همدان در عملیات مرصاد نوشته است : برادران رزمنده لشگر پیروز 32 انصارالحسین(ع) همانند قهرمانان عاشورا با آنچنان قدرتی در مقابل نیروهای بعثی و منافق می جنگیدند و دشمن را تارومار می کردند که گویا قدرت الهی به دست مردانی پاک بر سر جنایت کاران باریدن گرفته است./س
برچسب ها: همدان ، عملیات ، مرصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.