مصرف زیاد نوشیدنی ها در افطار به ویژه مایعات خنك و سرد با رقیق كردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان یك كارشناس تغذیه مركز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: مصرف بی رویه مایعات هنگام افطار همچنین مشكلاتی مانند درد شكم و نفخ را به همراه دارد.

افشارافزود: یكی از عادات نادرست غذایی روزه داران این است كه به دلیل تشنگی زیاد در طول روز، در دقایق اولیه افطار آب سرد و یا انواع نوشابه ها را مصرف می كنند كه سوء هاضمه، بی حالی، ضعف و درد معده از پیامدهای دیگر این اقدام است.

وی با بیان اینكه مصرف نوشیدنی های گاز دار در افطار برای روزه داران توصیه نمی شود،ادامه داد:درمجموع روزه داران باید هنگام افطار از مصرف نوشیدنی های خیلی سرد، خیلی داغ و نوشابه های گازدار به طور جدی بپرهیزند.

این كارشناس تغذیه با اشاره به اینكه دستگاه گوارش در زمان افطار در حال استراحت كامل است تصریح کرد: هنگام شروع افطار باید از مواد غذایی سبك و سهل الهضم استفاده شود و از مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پرچرب كه منجر به تشنگی و فشار بر دستگاه گوارش می شود اجتناب كرد.

افشار فرنی، سوپ، آش كم چرب، شله زرد و حلیم كم روغن را غذاهای مناسب در وعده افطار عنوان كرد و گفت : این نوع غذاها علاوه بر تامین آب بدن موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.

افشارخاطرنشان كرد:مصرف سبزی و میوه ها هنگام افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینكه منبع خوبی از فیبر و آب هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و از یبوست جلوگیری می كند./س

برچسب ها: اختلال ، هضم ، مایعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.