بوسنی و هرزگوین، کشوری در جنوب شرق اروپاست و در منطقه شبه جزیره بالکان واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران این کشور به دو بخش بوسنی ( در شمال) و هرزگوین ( در جنوب) تقسیم شده است. بوسنی و هرزگوین حدود 4 میلیون نفر جمعیت دارد که از این میزان 40 درصد را مسلمانان تشکیل می دهند.



عموم مسلمانان در منطقه بالکان ماه مبارک رمضان را به عنوان نماد هویت دینی، اجتماعی خودشان می‌دانند و به همین دلیل بسیار تلاش می‌کنند، در ماه مبارک رمضان هویت خودشان را تثبیت کنند، لذا افطارهای دست جمعی متعددی را برگزار می کنند. بعد از اتمام افطارها، مردم مسلمان برای دیدن تواشیح‌ها، و قرآن‌خوانی‌ها به مساجد سرازیر می‌شوند.



در بوسنی محله‌هایی که مسجد در آنجا وجود دارد بعد از نماز مغرب و اطعام افطاری واقعاً دیدنی است، یعنی یک فضای معنوی زیبایی ایجاد می‌شود. در رمضان به قدری مساجد با ازدحام مواجه می شوند که اگر نمازگزاران پیش از اذان مغرب به مسجد نرسند باید  بیرون از مسجد نماز را به جا بیاورند.



تقریباً در همه شهرها بعد از نماز ظهر به صورت سنتی مرسوم است که قرآن‌خوانی یعنی یک جزء خواندن قرآن در مساجد برگزار شود. بوسنیایی های رسمی به نام "مقابله " دارند، به این معنا برخی از افرادی که به خوبی مسلط به روان‌خوانی و روخوانی قرآ ن هستند، شروع به قرآن خوانی می کنند و دیگران قرآن را باز کرده و از روی آن خوانش فرد را پیگیری و نظارت می کنند.



در کنار این فعالیت ها مسلمانان بوسنی در نشست‌های علمی شرکت می کنند که در این نشست‌ها اهمیت و ابعاد مختلف روزه‌داری در سنت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، این نشست‌ها ممکن است در خود مساجد یا در خارج از مساجد، در مراکز فعال فرهنگی رسمی در شهرهای گوناگون برگزار می شود.


در ایام ماه مبارک رمضان مسلمانان بوسنی سفره های افطار عمومی بر پا می کنند و روزه داران، روزه های خود را پای این سفره های می گشایند. یکی از نکات جالب در سفره افطار بوسنی یایی ها حضور مسیحیان این کشور پای سفره های افطار مسلمانان است که گواه قدرت معنوی اسلام در این کشور می باشد./م
برچسب ها: رمضان ، بوسنی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار