یک محقق و استاد دانشگاه در علوم محیط زیست بر لزوم بررسی توان محیطی برای توسعه بیشتر در خوزستان تاکید کرد.


مهران افخمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان گفت: پیش از تصویب طرح‌های توسعه‌ای خوزستان، توان محیط زیست این استان باید بررسی شود.

وی تراکم صنایع در خوزستان را یادآور شد و افزود: محیط زیست قدرت تحمل و توان مشخصی برای پذیرش فشار دارد که تحت عنوان «توان پذیرش» است.

افخمی با بیان اینکه در استان به این مسئله توجهی نشده است، اظهار کرد: نمونه‌های متعددی می‌توان از این مشکل ذکر کرد به طور مثال در ماهشهر 30 مجتمع پتروشیمی احداث شده در حالی که آن محیط که به عنوان بخشی از تالاب بین‌المللی شادگان ثبت شده‌اند تحمل این صنایع را ندارد و منطقه را با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

وی ادامه داد: تمرکز مجتمع‌های فولاد نیز در استان بیش از اندازه است به طوری که در اهواز چند و در منطقه آزاد اروند مجتمع فولاد فعال و در تالاب شادگان نیز یک کارخانه در حال احداث است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه صنایع کوچک و بزرگ مختلفی در داخل و اطراف تالاب بین‌المللی شادگان ایجاد شده‌اند، گفت: بعضی مجموعه‌ها نه تنها به ما بلکه به تمام نوع بشر تعلق دارند و بین المللی هستند که تالاب شادگان نیز از آن نوع است، بنابراین اهمیت حفاظت از آن باید بیشتر باشد.

وی تصریح کرد: توان محیطی خوزستان در بعضی نقاط نه تنها تمام شده بلکه بسیار بیش از حد تحمل آن نیز صنایع مستقر شده‌اند، البته در برخی نقاط هنوز این توان وجود دارد.

افخمی تاکید کرد: توسعه حق ماست و کار‌شناسان و دوستداران محیط زیست نیز با توسعه مخالف نیستند، اما توان محیطی برای توسعه‌های مختلف در سطح استان باید بررسی و این گزارش منشاء تصمیم گیری‌ها قرار گیرد./س
برچسب ها: توسعه ، توان ، محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.