يك كارشناس سياست خارجي گفت: تنها عاملي كه ناامني‌هاي اخير در عراق را معنادار و متفاوت از گذشته كرده، تقارن آن با رويدادهاي جاري در سوريه است.

جعفر حق‌پناه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به انفجارهاي تروريستي در عراق گفت: انفجارهاي اخير، عراق را به ناامن‌ترين دوران بعد از خروج نيروهاي آمريكايي تبديل كرده است.

وي افزود: در گذشته نيز فعاليت گروه‌هاي مخالف دولت ليبي و جريان‌هاي بعثي، منجر به وقوع حوادثي از اين نوع در عراق شده اما تنها عاملي كه ناامني‌هاي اخير در اين كشور را معنادار و متفاوت از گذشته كرده، تقارن آن با رويدادهاي جاري در سوريه است.

اين كارشناس سياست خارجي با اشاره به فعال بودن گروه‌هاي مخالف شيعه در كشورهاي عربستان و سوريه گفت: ناآرامي‌هاي اين دو كشور، موجب راحتي تردد جريان‌هاي سلفي و القاعده شده و دامنه اعتراضات را به عراق كشانده است.

حق‌پناه ادامه داد: دولت نوري مالكي تنها دولت در بين كشورهاي عرب منطقه است كه با اجراي طرح‌هاي غربي و عربي براي حذف رژيم بشار اسد مخالفت مي‌كند، لذا اين انفجارها از يك سو تلاشي است براي نشان دادن ناتواني رژيم مالكي در حفظ ثبات و امنيت كشور و از سوي ديگر راهي براي اعمال فشار بيشتر در جهت همراه كردن اين رژيم با جريان موافق حذف بشار اسد است.

وي در پايان خاطر نشان كرد: حفظ ثبات، امنيت و بقاي رژيم مالكي از اولويت‌هاي ايران است، لذا دشمنان به فكر درگيري ايران در دو جبهه عراق و سوريه بوده و خواهان تضعيف محور ايران در منطقه هستند، اما بايد بدانند جمهوري اسلامي ايران با اتخاذ سياست‌هاي درست باعث شكست طرح‌هاي آنان خواهد شد.

انتهاي پيام/ش3
برچسب ها: عراق ، سوریه ، حق پناه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار