پروستات، ارگان كوچكي به اندازه يك گردوست كه زير مثانه قرار دارد و لوله خروجي مثانه را احاطه كرده است. پروستات مايعي توليد مي‌كند كه بخشي از آن حاوي اسپرم است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک مشكلات پروستات در مردان 50 ساله يا بالاتر شايع‌تر است. گاهي علائم توسط خود بيمار احساس مي‌شود و گاهي پزشكان، مشكلات پروستات را با انجام آزمايش‌هاي روتين تشخيص مي‌دهند (كه اغلب اورولوژيست‌ها يا متخصصان بيماري‌هاي ادراري هستند). انواع مختلفي از بيماري‌هاي مختص به پروستات وجود دارد.

علائم شايع در بيماري‌هاي پروستات عبارتند از: ميل و فشار مكرر براي ادرار كردن، ادرار كردن دردناك همراه با سوزش، مشكل در خروج ادرار يا مني، درد مكرر يا خشكي در قسمت‌هاي پايين‌تر از كمر، ناحيه لگن يا بالاي ران، چكه كردن ادرار و وجود خون در ادرار يا مني.يكي از مشكلات پروستات، التهاب حاد پروستات است كه بر اثر عفونت ايجاد شده توسط باكتري‌ها بروز مي‌كند و به تب، لرز يا درد در ناحيه پايين‌تر از كمر و بين پاها منجر شده يا باعث ايجاد درد هنگام ادرار كردن مي‌شود. داروهاي آنتي‌بيوتيك معمولا مي‌توانند به بهبود عفونت و تسكين علائم كمك كنند. پزشك ممكن است نوشيدن مايعات بيشتر را در اين مورد توصيه كند.در التهاب مزمن پروستات، علائم ممكن است خفيف‌تر باشد، اما مي‌تواند مدت زمان بيشتري طول بكشد و درمان آن نيز دشوارتر باشد، ضمن اين‌كه آنتي‌بيوتيك‌ها در صورتي عمل مي‌كنند كه باكتري‌ها عامل ايجاد عفونت باشند. ماساژ دادن پروستات، گاهي به آزاد شدن مايعات كمك مي‌كند. حمام‌هاي گرم نيز ممكن است تسكين‌بخش باشند. التهاب مزمن اغلب خودبه‌خود برطرف مي‌شود.

از ديگر بيماري‌هاي پروستات، هيپرپلازي خوش‌خيم پروستات (BPH) است كه به بزرگ شدن پروستات مربوط مي‌شود. اين بيماري در مردان مسن‌تر شايع‌تر است كه در آن، پروستات بزرگ شده ممكن است مجراي ادرار را مسدود كرده و ادرار كردن را با مشكل مواجه كند و نيز باعث چكه كردن پس از ادرار يا احساس مكرر دفع ادرار بخصوص در شب‌ها شود.يك آزمايش مقعدي مي‌تواند پزشك را به سمت تشخيص BPH سوق دهد، البته توجه به وضعيت پروستات، مثانه و مجراي ادرار نيز مي‌تواند كمك‌كننده باشد.

سرطان پروستات نيز يكي از شايع‌ترين انواع سرطان بين مردان است و درمان آن در صورتي كه بيماري زود تشخيص داده شود، موثرتر خواهد بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.