معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از آغاز لایروبی بخشی از رودخانه کارون در مقطع اهواز در سال جاری خبر داد.

فتح‌الله دهکردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان گفت: در سال جاری لایروبی رودخانه کارون از 300 متر بالا‌تر از پل سوم تا پل ششم آغاز می‌شود.

وی حجم عملیات لایروبی کارون در این مقطع را 2 میلیون مترمکعب با قرارداد 20 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این پروژه طی دو سال به انجام می‌رسد، اما در صورت تأمین اعتبار لازم در مدت 18 ماه نیز قابل اجراست.

دهکردی اظهار کرد: با انجام لایروبی تعداد زیادی از جزایر به وجود آمده در رودخانه کارون حذف و سواحل جزیره شادی نیز ساماندهی می‌شود.

به گفته وی، جزیره شادی و یکی دو جزیره دیگر کارون، که لزومی به برداشتن آنها نیست در رودخانه باقی می‌مانند.

وی درباره اثرات لایروبی کارون گفت: با این عملیات چهره نامناسبی که رودخانه به دلیل رسوبات بیش از حد داشت تغییر می‌کند و مردم بعد از سال‌ها این رودخانه را در عرض خود و با آب مناسب خواهند دید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با انجام لایروبی، سرعت آب در محدوده شهری افزایش می‌یابد و رودخانه امکان خودپالایی را خواهد یافت.

وی تصریح کرد: به موازات عملیات لایروبی، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها از جمله فاضلاب به رودخانه کارون نیز پیگیری می‌شود و شرکت آب و فاضلاب اهواز موظف شده ورود تمام آلاینده‌ها را حذف کند.

دهکردی همچنین گفت: نخستین عملیات لایروبی کارون در مقطع شهری اهواز از سال 85 در بالادست پل هفتم آغاز و طی آن 200 هزار مترمکعب رسوب برداشته شد.

وی افزود: در سال 86 حدفاصل پل پنجم اهواز حدود 800 هزار مترمکعب از رسوباتی که خروج آب از مقطع شهری را با مشکل مواجه کرده بود، تخلیه شد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه در مورد لایروبی کارون در محدوده شهری خرمشهر با بیان اینکه چهره نازیبای رسوبات و نی‌ها این محدوده را اولویت دار کرده، گفت: تا کنون یک میلیون و 200 هزار مترمکعب لایروبی صورت گرفته و امسال نیز لایروبی 500 هزار مترمکعب در دستور کار است.

وی افزود: لایروبی 350 هزار مترمکعب از رسوبات بهمنشیر در آبادان نیز دو ماه پیش به اتمام رسید و در صورت تأمین اعتبار کافی لایروبی 3 میلیون مترمکعب از رسوبات رودخانه بهمنشیر در آبادان را می‌توان آغاز کرد.

به گفته وی، رودخانه اروند تاکنون لایروبی نشده و باید در یک کمیته مشترک بین ایران و عراق اجرا شود.

دهکردی هزینه خروج هر مترمکعب رسوب را در سال 86، 3 هزار تومان عنوان کرد و افزود: با افزایش قیمت سوخت و مشکل تأمین قطعات یدکی و تجهیزات این مبلغ اکنون افزایش چشمگیری داشته، در مناطق بالادست اهواز بین 7 تا 10 هزار تومان برای هر مترمکعب و در آبادان و خرمشهر با وجود مغروقه‌ها و مواد ناریه به 15 هزار تومان هم می‌رسد.

وی اظهار کرد: لایروبی‌ها با اعتبارات داخلی انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری خارجی و حضور کشورهای همسایه در این عملیات فعلا منتفی است./س
برچسب ها: کارون ، اهواز ، لایروبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.