در حال حاضر براساس آخرين آمار 1 ميليون و 663 هزار واحد مسكوني خالي از سكنه در كشور وجود دارد كه 327 هزار واحد آن مربوط به استان تهران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عادل آذر در نشست خبري امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: براساس آمارهاي تهيه شده از سوي مركز آمار ايران در حال حاضر ضريب نفوذ اينترنت در كشور داراي 11 ميليون و 221 كاربر است كه حداقل يك بار از اينترنت به صورت مستقيم استفاده كرده اند ضمن آنكه عدد اصلي ميزان استفاده از اينترنت بين 15 تا 24 درصد است.

وي در خصوص ميزان مهاجرت به تخصيص دوره هاي 10 ساله گفت: ميزان مهاجرت از شهر به شهر 3 ميليون و 250 هزار نفر، شهر به روستا 755 هزار نفر و آبادي به شهر 655 هزار نفر است.

رئيس مركز آمار ايران در خصوص ميزان تسهيلات قابل استفاده توسط خانوارها طي فاصله زماني سال هاي 85 تا 90 گفت: در فاصله 5 ساله بين 85 تا 90 درصد ميزان استفاده موتورسيكلت در بين خانوارهاي كشور كاهش يافته اين در حالي است كه ميزان استفاده از خودروهاي سبك در بين خانوارها افزايش يافته است.

وي در خصوص ميزان استفاده كاركنان دولت از واحدهاي مسكوني دولتي گفت: اين رقم در خصوص ميزان استفاده مديران از واحدهاي مسكوني دولتي از 370 هزار به 332 هزار نفر رسيده است.

وي ادامه داد: 99.5 درصد واحدهاي مسكوني كه در حال حاضر مورد استفاده مردم قرار مي گيرد جزو واحدهاي استاندارد بوده كه همگي تحت عنوان واحدهاي معمولي و آپارتمان هستند و فقط 4 درصد از مردم چادرنشين هستند.

عادل آذر تصريح كرد: حدود 94.9 درصد از خانوارها تك خانوار و 24.06 تراكم نفر خانوارها در واحدهاي مسكوني است كه نشان دهنده آن است كه تعداد جمعيت خانوارها كاهش يافته ،ضمن آنكه ميانگين تعداد اتاق ها 2.98 درصد است كه در اختيار خانوارها است.

رئيس مركز آمار ايران در خصوص ميزان مصرف مواد سوختي در كشور گفت:‌ براساس آمار موجود رقم مصرف گاز طبيعي 78.22 درصد است در حالي ميزان مصرف نفت سفيد به طور چشمگيري كاهش يافته است.

وي در خصوص مصرف آب شرب گفت: در حال حاضر براساس اين آمار 21 ميليون و 150  هزار نفر داراي شبكه آبرساني هستند كه 91 درصد از جمعيت كشور را شامل مي شوند.

بيشترين ميزان رقم آبرساني مربوط به استان اصفهان است و كمترين آن مربوط به استان هاي گيلان و سيستان و بلوچستان است آن هم به دليل آنكه در استان گيلان اكثر خانوارها در مناطق دورتر از شهرها داراي چاه آب هستند.

* 1 ميليون و 663 هزار واحد مسكوني خالي از سكنه در كشور

عادل آذر در ادامه نشست خبري خود در خصوص ميزان واحدهاي مسكوني خالي از سكنه گفت:‌ از مجموع كل واحدهاي مسكوني موجود در كشور 1 ميليون و 663 هزار واحد مسكوني خالي از سكنه وجود دارد كه 327 هزار واحد آن مربوط به ‌استان تهران است.

براساس اين آمار دولت تا 2 سال آينده نيازي به ساخت واحدهاي مسكوني با روند فعلي ندارد.

هم اكنون گرايش مردم از متراژهاي بزرگ كه عمدتا در سال هاي قبل از 85 از 100 مترمربع به بالا بوده است به سمت واحدهاي كوچك معطوف شده است.

رئيس مركز آمار ايران درباره ساير تسهيلات گفت: در فاصله سال 85 تا 90 ميزان آب لوله كشي 96.5 درصد بوده است كه اين نشان دهنده رشد آبرساني در كشور در فاصله 5 ساله مي باشد.

هم اكنون رقم لوله كشي گاز به واحدهاي مسكوني به 85 درصد  رسيده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا چالشي در مركز آمار وجود دارد يا نه؟ اظهار داشت: در مورد اشتغال اين موضوع واقعا بحث مهمي است ضمن آنكه ما چالشي در اين مورد نداريم تا نتايجش قطعي شود نمي توانيم آن را اعلام كنيم، ديگر آنكه طبق ماده 5 برنامه توسعه مركز آمار ايران تنها مرجع رسمي ارايه آمار در كشور است، اعلام و انتشار و محاسبه آمار در مركز آمار ايران به هيچ عنوان تحت تاثير هيچ دولت و نهادي و حتي سليقه سياسي و مديريتي قرار نمي گيرد.

* اعلام نرخ تورم

عادل آذر درباره علت اينكه چرا نرخ تورم را مركز آمار اعلام نمي كند گفت: مركز آمار نرخ تورم را تا ارديبهشت ماه سال 90 اعلام كرده است اما به دليل وجود اختلاف بين اين مركز و بانك مركزي بر سر تعيين سال پايه براي اعلام نرخ تورم و ديگر آنكه نرخ تورم اعلام شده توسط بانك مركزي فقط مربوط به آمار كالاها و خدمات در شهرها مي باشد و آمار ما روستاها را هم شامل مي شود فعلا براساس اعلام شوراي عالي آمار تا زمان همسان سازي پايه هاي آماري در مورد اعلام نرخ تورم به عهده بانك مركزي است.

وي ادامه داد: بانك مركزي داراي سابقه 50 ساله در اعلام آمار تورم و مركز آمار سابقه 35 ساله در اين مورد دارد، سال پايه بانك مركزي سال 85 و سال پايه مركز آمار سال 81 است كه با رفع اين اختلاف در ماه هاي اخير نرخ تورم هم توسط مركز آمار اعلام خواهد شد.

عادل آذر با بيان اينكه درباره اعلام نرخ بيكاري و نرخ رشد اقتصادي و تورم و ضريب نفوذ اينترنت طرح هاي ويژه اي در دستور كار مركز آمار ايران است گفت: در خصوص آمارگيري نرخ رسمي بيكاري اين آمار به صورت فصلي تهيه مي شود كه آمار نرخ بيكاري فصل بهار آخر هفته آينده اعلام مي شود.

وي ادامه داد: تاكيد مي كنم تعاريف ارايه شده در خصوص تعيين نرخ بيكاري و ساير موارد تعاريف بين المللي است و ما هيچگونه حق دخل و تصرف در آمار ارايه شده را نداريم و هر گونه تغيير را بايد به مراجع بين المللي اطلاع بدهيم، مثلا در مورد بومي كردن نرخ بيكاري بايد اين موضوع را به مراجع بين المللي حتما اطلاع بدهيم ضمن آنكه در مورد تعيين نرخ اشتغال كه روزي 2 ساعت يا هفته اي 2 ساعت تعيين شده اين نرخ كاملا براساس آمار سازمان بين المللي كار است نه براساس مراجع داخلي.

وي در پايان در خصوص فرآيند كار سرشماري به ويژه در مورد اينكه آيا خانوارها در محل سكونت خود ساكن هستند يا نه يعني همان بحث راستي آزمايي آمارگيري افزود: فرآيند كار سرشماري قبل از اجراي سرشماري اصلي، تهيه فهرست خانوارها است ضمن آنكه همانطور كه مي دانيد سرشمارها 3 بار به درب منازل مراجعه مي كنند كه اگر دفعه اول واحد مسكوني خالي باشد 2 بار ديگر به منظور اينكه سرشماري را دوباره چك كنند به آن منزل مراجعه مي كنند در غير اين صورت اگر جوابي دريافت نكردند با تحقيقات محلي پيگير مي شوند كه آيا خانواده مربوطه به مسافرت رفته يا منزل خود را عوض كرده اند و يا اينكه در جاي ديگري ساكن هستند./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار