علت اصلی فشار خون بالا در دوران بارداری هنوز مشخص نیست ولی یکی از علل آن واکنش به آنتی ژنهای پدری است.

دکتر زینب نظری، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرگاران افزود: فشار خون بالا و خونریزیهای بارداری دو عامل مهم در مرگ و میز مادران هستند.

وی گفت: یکی از شاخص های بهداشتی در هر کشوری کاهش مرگ و میر مادران باردار است که اگر این میزان کاهش یابد، شاخص بهداشتی نیز ارتقا می یابد.

نظری تصریح کرد: چند نوع فشار خون بارداری وجود دارد، یک نوع از فشار خون که ما در قبل از بارداری سابقه داشته و در هنگام بارداری تشدید می شود.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: در نوع فشار خون دوران بارداری علت آن هنوز شناخته نشده است و بیشتر در بارداری های شکم اول دیده می شود. همچنین در خانم های دوقلو زا و در افرادی که سابقه فامیلی و مسمویت بارداری دارند نیز بیشتر است.

نظری عنوان کرد: علت اصلی بروز آن هنوز شناخته نشده است ولی شاید یکی از علل آن واکنش به آنتی ژنهای پدری باشد که منجر به تنگ شدن عروق مادر و افزایش فشار خون می شود. به همین دلیل هر چه جفت بزرگتر باشد مانند دوقلوزایی که سهم پدر در آن بیشتر است این احتمال بالاتر می رود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه تشخیص زودرس است تا مادر و جنین آسیب نبینند.

وی ادامه داد: اگر زود تشخیص داده شود جفت و جنین باید خارج شود به دلیل اینکه عامل فشار خون محصولات حاملگی است و درمان نیز خارج کردن آن است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار