مدیر گروه سلامت دهان و دندان دانشکده علوم پزشکی نیشابور، گفت: پس از صرف وعده غذایی سحر عمل مسواک و کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید.

حمزه هراتی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،به‌مناسبت ماه مبارک رمضان، افزود: از خوردن بعضی مواد غذایی که مصرف آن موجب بوی بد دهان می‌شود مانند سیر و پیاز هنگام سحر خوداری کنید تا بوی ناشی از خوردن آنها سبب ایجاد مشکل برای شما و اطرافیان نشود.

وی با اشاره به اینکه در طول روز ساعات زیادی عمل خوردن وآشامیدن انجام نمی‌شود، گفت: در این مدت دهان ممکن است دچار خشکی شود(مخصوصا در افراد دیابتی) و تجمع پلاکت میکروبی بر روی سطح دندان‌ها افزایش یابد که احتمال پوسیدگی دندان و تجمع جرم دندان را افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از ایجاد این مشکل باید علاوه بر مسواک زدن آخر شب و سحر در طول روز شست و شوی دهان و دندان انجام شود.

وی یادآور شد: در برخی افراد چند ساعت قبل از زمان افطار به دلیل گرسنگی و استفاده بدن از ذخایر چربی موجود در بدن برای تأمین کا لری موردنیاز، بوی خاصی از دهان استشمام می‌شود که پس از صرف افطار این بو خودبه‌خود برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: چنانچه عادت به نوشیدن شیر قبل از خواب دارید این کار را قبل از مسواک زدن دندان‌ها انجام دهید و پس از مسواک بهتر است دیگر چیزی نخورید و با دهان پاکیزه بخوابید.

مدیر گروه سلامت دهان و دندان دانشکده علوم پزشکی نیشابور، تصریح کرد: مسواک زدن در هنگام روزه‌داری اگر با دقت کافی انجام شود سبب باطل شدن روزه نمی‌شود.

هراتی گفت: بهتر است، روزه‌داران چند هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان با مراجعه به دندانپزشک و معاینه کامل دهان و دندان از وضعیت سلامت آنها اطمینان حاصل کنند.

وی با سفارش بر اینکه در ماه مبارک رمضان باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشیم، اظهار داشت: حتما شب قبل از خواب دندان‌ها را به طور کامل مسواک کنید و با استفاده از نخ دندان فضای بین دندان‌ها را کاملا تمیز کنید./س

برچسب ها: مسواک ، رمضان ، دقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.