استاد حقوق بين الملل دانشگاه جرج تاون با بيان اينکه پيشنهاد کميته وزيران اتحاديه عرب بر خلاف اساسنامه داخلي اين اتحاديه است تاکيد کرد : آمريکا، ناتو، ترکيه و کشورهاي اتحاديه عرب براي به شکست کشاندن طرح کوفي عنان تلاش مي کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، داود خير الله در گفتگو با اين شبکه از واشنگتن درباره پيشنهادهاي کشورهاي عربي و ديگر کشورها از جمله ايران براي حل بحران سوريه گفت: بعيد مي دانم که اين پيشنهادها عملي شود زيرا به پيشنهادهاي کميته وزيران اتحاديه عرب چنين نگريسته مي شود که پيشنهادهايي بر اساس اراده آمريکاست.

وي گفت: به طور کلي پيشنهاد کميته وزيران اتحاديه عرب مغاير با ماده هشتم اساسنامه داخلي اتحاديه عرب است زيرا اين ماده به اين اتحاديه و اعضاي آن اجازه دخالت در نظام هاي سياسي کشورهاي عربي را نمي دهد. 

خيرالله درباره سلاح هاي شيميايي دمشق و استفاده آن در صورت حمله بيگانه به سوريه نيز گفت: طرح موضوع سلاح هاي شيميايي سوريه ممکن است توجيهي براي دخالت بيگانه در اين کشور باشد، به ويژه اينکه اگر در داخل سوريه توافقي حاصل  نشود و تسلط امنيتي در داخل آن وجود نداشته باشد.

وي  افزود: قدرت هاي خارجي و عربي درباره سوريه تلاش مي کنند و اين تلاش ها آنها مجاني نخواهد بود. آنها براي روي کار آمدن دولتي در سوريه تلاش مي کنند که حفظ منافع آنها را تضمين کند، به اين معنا که دولتي در سوريه باشد که از حق عربي، حمايت از مقاومت و ديگر حقوق چشم پوشي کند. اين کشورها مانند ليبي براي تغيير نظام سوريه تلاش مي کنند و ماهيت دخالت نظامي نيز مبتني بر اين است.

استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن در ادامه درباره طرح کوفي عنان، فرستاده سازمان ملل به سوريه، نيز گفت: کشورهايي که  خواستار حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه هستند از طرح کوفي عنان حمايت مي کنند، اما قدرت هاي بين المللي براي ايجاد فتنه و تشديد درگيري ها و خونريزي در سوريه تلاش مي کنند. آمريکا، ناتو و دوستان عرب آنها و نيز ترکيه براي به شکست کشاندن طرح کوفي عنان تلاش مي کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار