شبكه عصبی گل آفتابگردان برروی سیستم های فتوولتائیك 'برق خورشیدی' باهدف افزایش راندمان جذب انرژی درشركت توزیع برق استان زنجان طراحی،شبیه سازی وپیاده سازی شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زنجان،مدیرموسسه علمی پژوهشی وآموزشی دكتر حسابی زنجان با بیان این مطلب گفت:سیستم های فتوولتائیك 'برق خورشیدی'متشكل ازتعدادی پنل خورشیدی است كه نورخورشید را جذب وآن را مستقیما به الكتریسیته تبدیل می كنند.

آهنی،افزود:الكتریسیته تولیدی توسط این پنل هابا ماهیت انرژی الكتریكی مورداستفاده در مصارف عمومی كشورمتفاوت است.

وی خاطرنشان کرد:دربسیاری ازكاربردها انرژی تولید شده برای مصارف بعدی یا استفاده در شب هنگام،بایستی ذخیره شود.

مدیرموسسه علمی پژوهشی وآموزشی دكترحسابی با اشاره به اینكه برای این عمل نیاز به شارژ كنترلر و باطری های مناسب است گفت: به دلیل بالا بودن قیمت الكتریسیته تولیدی از این سیستم ها بهتراست كه تمامی اجزای تشكیل دهنده سیستم دارای راندمان های بالا باشندتا تلفات به حداقل میزان ممكن برسد.

فرهودی افزود: مهم ترین بخش و گران قیمت ترین جزء این سیستم ها، پانل های خورشیدی هستند.

وی با بیان اینكه نحوه استقرارونصب این پانل ها نقش كلیدی درمیزان دریافت انرژی ازخورشید وبه تبع آن افزایش تولید سیستم را دارند،اظهارداشت:درطرح ارائه شده با طراحی و ساخت پانل هایی با پایه متحرك به افزایش راندمان قطعی به مقدار 36 تا 45 درصد افزایش می یابد.

وی به اهداف اجرای این نوع پروژه ها با توجه به مزیت های مختلف اشاره كرد و گفت: پنل ها با پای ثابت بصورت شیب ثابت نصب شده و رو به خورشید قرار داده می شوند

مدیرموسسه علمی پژوهشی وآموزشی دكترحسابی زنجان خاطرنشان کرد:برای مناطقی مانند ایران كه درنیمكره شمالی هستند پنل های فتوولتائیك بایدطوری نصب گردندكه سطح جاذب نور روبه سمت جنوب باشد.

فرهودی اظهاركرد:بردارنرمال پنل خورشیدی درطول روزهمواره موازی با شاره های پرتو خورشیدی باید مورد توجه باشد كه این مسئله تنها در حالتی امكان پذیر است كه یك سیستم هوشمند لحظه به لحظه پنل را عمود بر پرتوها نگه دارد

وی گفت:پانل هایی كه به صورت ثابت نصب می شونددرهنگام طلوع وغروب آفتاب چون خورشیدبه صورت مایل به سطح پنل ها می تابد تنها میزان بسیار اندكی از انرژی خورشید را جذب می كنند.

مدیرموسسه علمی پژوهشی وآموزشی دكترحسابی زنجان هزینه تمام شده برای اجرای این طرح را 150 میلیارد ریال اعلام كردوگفت:این طرح با همكاری و سرمایه گذاری كمیته تحقیقات شركت توزیع نیروی برق استان زنجان در مدت زمان یك سال و نیم انجام گرفته است./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.