نخستين كنگره ملي فضاي مجازي و آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد برگزار مي شود

مدير كل دفتر امور آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه از برگزاري نخستين كنگره ملي فضاي مجازي و آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد در آذرماه سال جاري خبر داد.

سيد حسن موسوي چلك با اشاره به فراگيري اينترنت و فن آوري هاي جديد ارتباطي و اطلاعاتي اظهار داشت: گسترش اينترنت در جامعه موجب بروز فرصت ها و تهديدهاي بسيار در جامعه شده كه موجب ظهور فضاي مجازي در كنار جهان واقعي شده كه اين امر، معادلات و الگوهاي ارتباطات سنتي، توليد، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغيير در آن شده است.

وي افزود: توسعه فضاي مجازي مانند همه پيشرفت هاي ديگر در زندگي بشر با پيامدهاي منفي و مثبت همراه بوده است. يكي از بدترين پيامدها به خطر انداختن حريم خصوصي افراد و يكي از بهترين آنها تسهيل و تسريع ارتباطات و تبادل اطلاعات است.

مدير كل دفتر امور آسيب هاي اجتماعي ضمن بيان اينكه حريم خصوصي افراد به اندازه اي اهميت دارد كه احترام به آن امروزه از مرزهاي سنتي دين و اخلاق فراتر رفته و در بيشتر كشورهاي جهان ضمانت قانوني پيدا كرده گفت: شئون انساني و اهميت حفظ آن در فضاي مجازي و امنيت اطلاعات مبادله شده با چالش هايي مواجه شده و سلامت اخلاقي و حتي جسماني كودكان و نوجوانان در جامعه به مخاطره افتاده است.

وي ادامه داد: اكثر والدين نيز به دليل عدم آشنايي به اينترنت و ظرفيت هاي آن و فناوري هاي نوين ارتباطي، از رفتارهاي آنلاين فرزندانشان در فضاي مجازي اطلاعي ندارند.

موسوي هدف از برگزاري اين همايش را تحليل نظري تاثير فضاي مجازي بر آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد دانست و گفت: شناسايي فرصت ها و تهديدهاي فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي و نقش آن در تأمين امنيت و آگاهي خانواده‌ها، شناسايي راهكارهاي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از فضاي مجازي و شناسايي راهكارهاي مداخله موثر براي افراد درگير در آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از فضاي مجازي از اهداف برگزار اين همايش است.

مدير كل دفتر امور آسيب‌هاي اجتماعي درباره محورهاي اين همايش در سه محور اصلي مقاله مي پذيرد. محور اول سياستگذاري اجتماعي در حوزه فضاي مجازي و آسيب‌هاي اجتماعي است. محور دوم خانواده، فضاي مجازي و آسيب‌هاي اجتماعي و محور سوم نيز گونه شناسي جرايم سايبري مي باشد.

وي ضمن دعوت از كليه علاقمندان و متخصصين در اين حوزه درباره زمان برگزاري كنگره گفت: اين كنگره در 19 آذر سال جاري همزمان با هفته پژوهش برگزار خواهد شد و علاقمندان مي توانند تا 15 مهر سال جاري مقالات خود را به دبيرخانه كنگره ارسال نمايند.

شايان ذكر است اطلاعات كامل درباره محورهاي اين كنگره در پايگاه اطلاع رساني اين كنگره به آدرس mcls.gov.ir موجود است و ترجمه مقالات نيز پذيرفته خواهد شد./س

برچسب ها: مجازی ، اجتماعی ، اهمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.