موتور :
در سشوار معمولا از دو نوع موتور استفاده میشود. یک نوع موتور یونیورسال (موتور
سری) یا قطب چاکدار است. در این نوع سشوارها المنت با موتور به شکل موازی بسته میشود
تا بتوان ولتاژ مورد نیاز موتور را تامین کرد. نوع دوم موتور جریان مستقیم دوازده
ولت است. موتورهای جریان مستقیم دارای دو پایه اتصال به مدار هستند، که در بعضی از
آنها یکی از پایهها دارای علامت (+) است. این علامت بدین معناست که در این موتور
رعایت اتصال قطبهای مثبت و منفی به موتور الزامی است. در صورت عدم رعایت منجر به
چرخش در جهت عکس شده و سبب میشود موتور پس از مدتی بسوزد.
المنت یا گرم کن (هیتر) :
المنت سشوار همانند سایر المنتهای لوازم خانگی ، از جنس کرم ، نیکل یا کرم _
آلومینیوم است که به دور یک عایق نسوز چهارپر پیچیده میشود.
در یا محفظه جلو و عقب سشوار:
این قسمت بیشتر از جنس بالکیت است ولی در بعضی از سشوارها جنس استیل یا پلاستیک
نیز میباشد. در سشوارهایی که جنس بدنه آنها پلاستیکی است، این بدنه در برابر
حرارت زیاد (معمولا ناشی از بروز عیب در ساختمان سشوار است) بطور سریع تغییر حالت
داده و ادامه کار سشوار را دشوار میسازد.
پروانه یا هواکش :
پروانه یا هواکش نقش عمدهای در کار سشوار دارد. اگر پروانه هرزگرد شود و یا
نچرخد، گرمای ایجاد شده در سشوار به عایقها و هادیها آسیب میرساند. که در
اینگونه موارد بیشترین آسیب دیدگی متوجه سشوارهایی است که بدنه آنها از جنس
پلاستیک است.
دیودها :
در سشوارها معمولا از یک عدد دیود در پشت کلید اصلی مدار ، به منظور ایجاد
یکسوسازی نیم موج استفاده میشود که از نوع پر آمپر میباشد. همچنین از چهار عدد
دیود به منظور ایجاد یکسوسازی تمام موج استفاده میشود که دارای ولتاژ کاری و
جریان اسمی کمی میباشند. امروزه به جای چهار دیود از یک مجموعه دیود استفاده میشود.
کلید :
کلید سشوار میتواند یک عدد کلید دو حالته یا دو عدد کلید دو حالته یا دو وضعیتی
باشد.
سیم رابط :
در عموم سشوارها دو شاخه را به شکل پرسی به سیم رابط متصل میسازند. به سبب پایین
بودن جریان سشوار ، نمره سیم را نیز پایین انتخاب میکنند.
دسته سشوار :
جنس دسته سشوار معمولا از لاستیک یا کائوچو میسازند، که هر دو عایقهای خوبی میباشند.
در بعضی از سشوارها دسته قابلیت تاشدن نیز دارد. کلیدهای سشوار معمولا بر روی دسته
نصب میشوند.
نکات ایمنی در بکارگیری و تعمیر سشوار
هیچ وقت سشوار را در داخل آب قرار ندهید.
هیچ وقت سشوار را پرت نکنید. زیرا به قسمت الکتریکی آن صدمه وارد شده و عایقبندی
آن از بین میرود، و اتصال بدنه پیدا میکند.
هیچ وقت عقب سشوار را که پروانه خنککننده در آن کار میکند، به موی سر خود نزدیک
نکنید. زیرا موها را جذب نموده و به دور خود میپیچد. در نتیجه موتور گریپاژ کرده
و میسوزد.
سشوار را سریع و بطور دائم استفاده نکنید.
سشوار را بطور مداوم قطع و وصل نکنید.
عیب یابی
موتور کار نمیکند.
دیودهای پل یکسوسازی خراب است : دیودها را باز کنید و با اهممتر چک کنید. در صورت
خراب بودن آنها را تعویض کنید.
سیم پیچی آرمیچر سوخته : سیم پیچی را بازپیچی یا آرمیچر را تعویض کنید.
جاروبکها کوتاه شده اند : آنها را تعویض کنید.
یاتاقان خراب است : تعویض کنید.
پروانه خنککننده به درپوش گیر دارد : در صورت خراب بودن پروانه یا گشاد شدن سوراخ
پروانه آنها را تعویض کنید.
آرمیچر سوخته است : آن را تعویض کنید.
دیودهای پل یکسوسازی خراب است :آنها را تعویض کنید.
یاتاقانها خراب هستند : آنها را تعویض کنید.